مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط
مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط

آب طلای دیگر

برای تهیه یک کیلو گندم هزار لیتر آب نیاز است.
آب تقریبی که به میزان آب استفاده شده درتهیه کالا را شرح می دهد برای هرکیلو گندم درحدود هزار لیتر و برای تهیه یک کیلوگوشت گاو، 15 هزار لیتر و همچنین برای یک شلوار جین 10 هزار و 850 لیتر آب لازم است!
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" آب تنها کالایی است که تقاضا برای آن متاثر از نوسانات اقتصاد کلان از قبیل تورم یا رکود نیست.
تنها 5/2 درصد از آب های جهان آب شیرین است و تنها یک درصد از آب شیرین برای مصرف انسان مناسب است و این درحالی است که 5 هزار نفر به خاطرعدم دسترسی به آب شیرین و سالم جان خود را از دست می دهند.
گزارش ایسکانیوز می افزاید؛ حداقل آب مورد نیاز برای رفع مصارف روزانه یک فرد 19 لیتر است و با بیشترین مصرف کنندگان آب در جهان بخش کشاورزی با 67درصد، صنعتی با 19 درصد و شهری با 9 درصد است.
جالب اینجاست که هرروزه یک تریلیون تن آب به وسیله خورشید بخار می شود، اما کل مقدار آب موجود در روی زمین که درحدود یک میلیارد و 400 میلیون کیلومتر مربع است به صورت مقدار ثابت باقی می ماند. اما باید با تاسف هشدارداد که از سال 1970 تاکنون تامین آب درحدود 4درصد کاهش داشته که به عواملی همچون رشد جمعیت، افزایش 700 درصدی مصرف آب جهان و... دارد.
طبق پیش بینی های صورت گرفته در 20 سال آینده میانگین آب به ازای هر نفر درجهان به یک سوم کاهش خواهد یافت و ممکن است در قرن آینده هفت میلیارد نفر از 60 کشور جهان با کمبود شدید ذخایر آب مواجه شوند. براساس برآورد شورای جهانی آب، سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری لازم است تا آب شرب مورد نیاز جهان در سال 2015 میلادی تضمین شده از این رو باید منتظر بود تا در آینده ای نه چندان دور آب به عنوان طلای آبی رنگ درعرصه های بین المللی جایگزین نفت شود. برای به وجود آمدن فرصت های مناسب سرمایه گذاری دربخش آب به خصوص آب آشامیدنی از اواخر دهه 90 به بعد بورس سهام آب در برخی از بورس های دنیا شکل گرفت.
گزارش ایسکانیوز می افزاید؛ برگشت سرمایه سالانه بزرگترین شاخص سهام آب به رقم خیره کننده 35 الی 40 درصد در 4 سال اخیر رسید، درحالی که برگشت سرمایه نفت درهمین مدت 29 درصد بوده است.
کشورهای درحال توسعه نیاز به سرمایه گذاری 465 میلیون دلاری جهت تعمیر و توسعه تاسیسات زیربنایی و امریکا یک میلیارد دلار برای بهبود تاسیسات زیربنایی آب شرب نیازدارد. این درحالی است که در ایران خصوصی سازی شرکت های آب و فاضلاب به دلیل زیان ده بودن با مشکلات فراوانی همراه است و واگذاری این شرکت ها در اولویت وزارت نیرو و دولت قرارندارد. مجید نامجو مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درخصوص واگذاری شرکت های زیرمجموعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به بخش خصوصی گفته بود: یکی از اساسی ترین بحث های کشور پرداختن به موضوع پیاده سازی اصل44 قانون اساسی است. برای عرضه سهام شرکتی دربورس، آن شرکت باید سه سال متوالی سود ده بوده و به شفاف سازی حساب های خود در سازمان بورس بپردازد .
نامجو اظهارداشت: باید انگیزه ای برای بخش خصوصی ایجاد کرد تا آماده واگذاری شوند و این درحالی است که ضرر دهی شرکت های آب و فاضلاب یکی از موانع موجود بر سر راه خصوصی سازی و عمده ضرر دهی شرکت های آبفا اعمال تعرفه های تکلیفی است.
یکی از راه حل های این معضل این است که دولت ما به التفاوتی را برای پوشش زیان های ناشی از تعرفه های تکلیفی به خریدار خصوصی شرکت های زیان ده اختصاص دهد به نحوی که وقتی بخش خصوصی به جای دولت درمسند ریاست بر این شرکت ها می نشیند بتواند به سمتی برود که هزینه خود را کاهش داده وبه نوعی سود ده محسوب شود.
خبر از سایت خبری وزارت نیرو
ابراهیم ندرلو

مدیریت سایت موژ

سایت موژ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد