بیداری محیط زیستی: از پارسیان در هرمزگان تا کارون در خوزستان!

سال 1392 را بی شک باید سال بیداری محیط زیستی ایرانیان نامید. در یادداشت پیش رو و به بهانه‌ی تشکیل دو زنجیر انسانی در سواحل خلیج فارس – منطقه‌ ...

 سال 1392 را بی شک باید سال بیداری محیط زیستی ایرانیان نامید. در یادداشت پیش رو و به بهانه‌ی تشکیل دو زنجیر انسانی در سواحل خلیج فارس – منطقه‌ی غربی هرمزگان – و در طول رودخانه کارون در مقطع اهواز، به شناسه‌هایی پرداخته شده که درستی مدعای زیر را اثبات می‌کند ...

ماجرا شاید از اتحاد کم‌نظیر دوستداران محیط زیست در هنگامه‌ی انتخابات پرشور 25 خرداد 1392 شروع شد؛ زمانی که اغلب فعالان محیط زیستی کشور در اعلام موضعی آشکار و صریح حسن روحانی را منتخب خویش از بین 8 کاندیدای داوطلب ورود به ساختمان پاستور معرفی کردند. متعاقب آن در پنجمین روز تیرماه، زمانی که برای نجات دیرینه‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور نخستین زنجیر انسانی محیط زیستی شکل گرفت، این حسن روحانی بود که آشکارا از خواست مردمی برای حفظ این باغ حمایت کرد و از کارگزاران دولت دهم خواست تا در این مورد دخالت نکنند. آنگاه پس از پیروزی دوم در زنجان و برگزاری یک اجتماع بی‌سابقه‌ی محیط زیستی در آن ولایت، خبر گماردن معصومه ابتکار به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، نشان داد که روحانی از خواست فعالان محیط زیستی کشور نه‌تنها آگاه است، بلکه به آن احترام نیز می‌نهد. نخستین اقدام معصومه ابتکار هم، همراهی و حمایت از حافظان کوه شاه در بافت کرمان بود؛ همان کوه بلندی که سرچشمه هلیل رود است و قرار بود قربانی حفاری و اکتشاف سنگ معدن شود که خوشبختانه سومین زنجیر انسانی شکل گرفته در ارتفاع بالای 3500 متری کوه شاه، سبب شد تا لودررانان از کرده خود شرمسار شده و عملیات تخریب متوقف گردد.

http://images.khabaronline.ir//images/2013/10/13-10-26-255845.jpg

و سرانجام اینک نوبت به مردم پارسیان در باختر استان هرمزگان و خوزستانی‌های خونگرم کارون دوست رسیده است تا نسبت به تخریب بی‌بازگشت مواهب طبیعی و ارزشمند سرزمین‌شان در اثر اصرار بر طرح‌های توسعه کنونی و مصوبات استانی هشدار دهند.

در مورد بخشی از مطالبات مردم هرمزگان که رنگ و بوی محیط زیستی دارد و به همین دلیل با مصوبه الحاق قسمتی از استان‌شان به فارس مخالفت می‌ورزند، باید مواردی را شرح دهم.


http://images.khabaronline.ir//images/2013/10/13-10-26-31816996020_719574428058734_1498209061_n-.jpg

در حقیقت، آن نوار ساحلی چهار کیلومتری در محدوده‌ی بخش کوشکنار که قرار است به استان فارس ملحق شود، بخشی از محدوده‌ی شرقی پارک ملّی نایبند است؛ پارکی که از وسعت 49815 هکتاری آن، 27 هزار هکتار دریایی و بقیه خشکی است.از این مساحت دریایی هم 11 هزار هکتار در استان هرمزگان- شهرستان پارسیان - واقع است. همچنین، بخش شمال غربی پارک دریایی نایبند محدود به روستای بیدخون و تاسیسات گازی عسلویه و بخش شرقی آن در قسمت خشکی به بخش کوشکنار شهرستان پارسیان و در قسمت خشکی- آبی جنوب بندر تبن محدود می‌شود. نایبند از سال 1375 به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شده است. اما هفت سال بعد، یعنی در سال 1382 به همراه منطقه حفاظت شده حرا و خلیج نایبند (به دلیل وجود رویشگاه جنگل‌های حرا و آبسنگ‌های مرجانی و اهمیت بوم‌شناختی - اکولوژیک - آن) توسط شورای عالی محیط زیست به عنوان نخستین پارک ملی دریایی کشور ثبت و معرفی شد. افزون بر آن، این پارک به شماره 17115 به عنوان پارک ملی دریایی در کمیسیون جهانی مناطق حفاظت شده که یکی از زیر مجموعه‌های سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی است، هم ثبت شده است.

منطقه مورد بحث در غرب هرمزگان

باید توجه داشت که محدوده‌ی ساحلی چهار کیلومتری که قرار است به استان فارس ملحق شود، دارای ساحلی مرجانی و کم‌نظیر در قلمرو پارک ملی نایبند است. مسئولین و برخی از نمایندگان استان فارس بارها اعلام کرده‌اند که هدفشان از الحاق پنج روستا به فارس، ایجاد بندر آزاد و منطقه ویژه اقنصادی در این محدوده است. لازمه‌ی احداث منطقه آزاد هم، خاک برداری و خاک ریزی در سطح بسیار وسیع و دگرگونی گسترده در ساختار محیط زیست ساحلی و شکننده منطقه، به ویژه صخره‌های مرجانی سواحل است که در حکم یک اکوتون عمل می‌کنند و اگر چنین تأسیساتی در آنجا استقرار یابد، بی‌شک تیر خلاصی دیگر خواهد بود که بر موجودیت نایبند شلیک می‌گردد.

ضمن این که نگارنده در گفتگویی که با مهندس رحیم علیجانی، یکی از پیشکسوتان و صاحب‌نظران صنعت کشتیرانی و بنادر ایران داشت به این دریافت رسید که اصولاً کشور ما در سواحل جنوبی خویش هم‌اکنون هم با مازاد بندر روبروست و به هیچوجه نیاز به ساخت یک بندر یا منطقه آزاد تجاری جدید ندارد و به جای آن بهتر است تا ظرفیت‌های نیمه‌کاره‌ی موجود در بنادر کنونی را فعال‌تر و به روزتر کرد. خوشبختانه با حمایت پرشور مردم و نیز نامه 186 نماینده مجلس خطاب به رییس‌جمهور و در مخالفت با الحاق بخشی از هرمزگان به استان فارس، به نظر می‌رسد یک پیروزی دیگر برای دوستداران محیط زیست در هرمزگان رقم خورده باشد.

و بالاخره در ماجرای اجتماع پرشور و 10 هزار نفری اهواز که در روز دوم آبان 1392 و در طول ساحل کارون رخ داد، بار دیگر مردم نشان دادند که برای حفظ نشانه‌های سلامتی محیط زیست‌شان، تا چه اندازه حاضر به پرداخت هزینه هستند. در این باره، دوشنبه هفته گذشته - 29 مهر 1392 - نگارنده به همراه دکتر داود رضا عرب و دکتر مهدی میرزایی، در یک برنامه تلویزیونی موسوم به اردیبهشت شرکت کرده و دلایل علمی مخالفت با طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای و سدسازی‌های متعدد در بالادست سرشاخه‌های کارون، کرخه، دز، جراحی، مارون و ... را شرح داده‌ است که فیلم آن برنامه تلویزیونی یک ساعته را می‌توانید در این نشانی مشاهده فرمایید.

امید است تحرکات کنونی - که نگارنده از آن با عنوان: بیداری محیط زیستی یاد می‌کند - و برخورد علمی و کاملاً فنی طرفداران و فعالان محیط زیست فارغ از تعلقات بخشی، منطقه‌ای و قومیتی با این مطالبات سبب شود تا هم آفت سیاست نتواند به این اجتماعات پرشور محیط زیستی آسیب برساند و هم اهل سیاست دریابند که چرا حفظ توان بوم‌شناختی سرزمین باید همواره در اولویت نخست طرح‌های توسعه قرار داشته باشد؛ موضوعی که از قضا می‌تواند با مدیریت بایسته و درایت هوشمندانه‌ی حکومت به افزایش عیار وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور کمک هم بکند.  انشاالله.

 مطلب فوق   از جنوب نیوز- توسط  محمد درویش میباشد:


+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۲/۰۸/۱۳ و ساعت ۸:۳۸ ق.ظ |
سازمان بهداشت جهاني در گزارش ماه گذشته خود اعلام كرد ازجمعيت يك ميليارد نفر سيگاري در جهان، سالانه بيش از ۶ ميليون نفر در جهان جان خود را از دست مي دهند.

به گزارش ايرنا سازمان بهداشت جهاني درگزارش سالانه خود در ماه ژوئيه ۲۰۱۳ (مرداد ۹۲) ، ضمن انتشار اين آمار هشدار داد كه نيمي از جمعيت سيگاري ها و مصرف كنندگان دخانيات در جهان به طور قطع جان خود را از دست مي دهند.

طبق اين گزارش، مصرف دخانيات هر سال جان بيش از ۶ ميليون نفر را در دنيا مي گيرد كه از اين تعداد بيش از ۵ ميليون نفر مصرف كنندگان دائمي و بيش از ۶۰۰ هزار نفر غير سيگاري هايي هستند كه در معرض دود سيگار قرار مي گيرند.

به گزارش اين سازمان اگر اقدام فوري براي مقابله با سيگار در تمام كشورهاي دنيا صورت نگيرد، اين آمار تا سال ۲۰۳۰ به بيش از ۸ ميليون نفر خواهد رسيد.

گفتني است بيش از ۸۰ درصد از يك ميليارد سيگاري در جهان، در كشورهاي با درآمد كم و يا متوسط زندگي مي كنند.

گزارش سازمان بهداشت جهاني حاكي است: در هر ۶ ثانيه يك نفر در دنيا بر اثر مشكلات ناشي از مصرف دخانيات جان خود را از دست مي دهد.همچنين بر اساس آمار اين سازمان نيمي از مصرف كنندگان فعلي سيگار بر اثر بيماري هاي مربوط به دخانيات، جان خود را از دست مي دهند.

علاوه بر اين، در برخي از كشورها، كودكان فقير براي تامين درآمد خانواده هاي خود، در مزارع توتون و تنباكو كار مي كنند و به همين علت در معرض بيماري توتون و تنباكو سبز قرار مي گيرند. اين بيماري كشنده بر اثر جذب پوستي نيكوتين هنگام تماس دست به برگ هاي مرطوب توتون به وجود مي آيد.

گزارش پيشين اين سازمان نيز حاكي از ارائه آمار هولناك مرگ و مير ۱۰۰ ميليون نفر در جهان در اثر مصرف دخانيات بود و اگر روند فعلي ادامه يابد اين آمار به يك ميليارد نفر در قرن بيست و يكم خواهد رسيد.

دود توتون و تنباكو حاوي بيش از ۴ هزار ماده شيميايي است كه از اين تعداد دستكم ۲۵۰ نوع مضر بوده و بيش از ۵۰ نوع ماده شيمايي سرطان زا است.

در بزرگسالان، دود سيگار باعث بيماري هاي جدي قلبي عروقي و تنفسي، از جمله بيماري عروق كرونر قلب و سرطان ريه مي شود. همچنين سيگار، علت مرگ ناگهاني نوزادان و وزن كم آن ها هنگام تولد است.

اين گزارش مي افزايد: تقريبا نيمي از اين كودكان به طور منظم در مكان هاي عمومي هواي آلوده به دود سيگار را تنفس مي كنند و بيش از ۴۰ درصد از كودكان حداقل يك والد سيگاري دارند.

براساس برخي آمارهاي ارائه شده توسط منابع غير رسمي ۱۰ كشور نخست مصرف كننده دخانيات برمبناي توتون و تنباكو عبارت است از: يونان، اسلووني، اوكراين، بلغارستان، جمهوري چك، مقدونيه، روسيه، ملداوي، اسپانيا و بوسني هستند. طبق اين گزارشها ايران جايگاه ۶۷ مصرف كننده سيگار در جهان را داراست.

درحال حاضر كانادا، برزيل، سنگاپور و تايلند چهاركشوري هستند كه استعمال دخانيات را دراماكن عمومي ممنوع اعلام كرده و براي متخلفان اين قانون مجازات نسبتا سنگيني اعمال مي كنند.

نقل از تابناک

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ و ساعت ۲:۳۴ ب.ظ |
خیلی ساده است؛ بسیاری از زباله‌هایی که چهره طبیعت دور و اطرافمان را آلوده‌ کرده‌اند، پلاستیک‌هایی هستند که برای حمل نیازهای روزانه‌ای که می‌خریم، از فروشندگان دریافت می‌کنیم و البته سرنوشت همه آن‌ها زباله شدن است؛ زباله‌هایی که شاید نشود به کل حذفشان کرد؛ اما می‌شود از حجمشان کاست.

به گزارش «تابناک»، زباله‌های پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست محیطی جهان امروز را به وجود آورده‌ است. این ساخته دست بشر، به علت قابلیت‌های فراوانی که دارد ـ و البته با تکیه بر قیمت ارزان آن که چه بسا بر‌ترین برتری‌اش به شمار می‌رود ـ به شکل‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. دامنه کاربرد این محصول به حدی در زندگی امروزی گسترده شده که می‌توان انواع آن را در وسایل و ابزارهای پیش پا افتاده و روزمره گرفته تا وسایل فوق پیشرفته و استراتژیک به راحتی دید، تا جایی که شاید زندگی بدون آن ممکن به نظر نرسد.

این در حالی است که به گواه آمار و ارقام، یکی از پر‌کاربرد‌ترین انواع پلاستیکی که نقش فراوانی در زندگی ما دارد، کیسه‌های پلاستیکی است. این کیسه‌ها به علت مصرف روزانه و عمومی‌شان، تقریبا یک‌بار مصرف استفاده شده و به سرعت تبدیل به زباله‌هایی می‌شوند که‌ گاه غیرقابل بازیافت بوده و مشکلات بسیاری برای محیط زیست پدید آورده‌اند.

کشور ما نیز از جمله کشورهایی است که به مدد بهره‌مندی از نعمت خدادادی نفت، سالانه مقادیر زیادی لوازم پلاستیکی تولید می‌کند، تا جایی که ایران یکی از عمده تولید کنندگان مواد پلاستیکی به شمار رفته و به دنبال آن سهم چشمگیری در تولید این نوع زباله در جهان دارد..


گوگل امسال برای گرامیداشت روز زمین از یک پویا نمایی (دودل متحرک) بهره برده که روند شب و روز در آن جاری است

بر اساس آمارهای جهانی، روزانه ۵/۳ میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می شود که سهم ایران در این میان به 56 هزارتن در روز (هر ایرانی روزانه به طور متوسط 750 گرم زباله تولید می کند که اگر این رقم را در جمعیت 75 میلیون نفری ضرب کنیم، به رقمی بیش از 56 هزار تن در روز خواهیم رسید) می رسد که ناگفته پیداست، درصد قابل توجهی است.

این در حالی است که میزان پلاستیک های تولید شده در کشورمان، سالانه بیش از ۱۷۷ هزار تن تخمین زده می شود که این رقم چیزی حدود ۵۰۰ تن در هر روز خواهد بود؛ کوهی از پلاستیک که تقریبا به همین میزان (با توجه به اینکه چرخه عمر پلاستیک کوتاه است) روزانه به زباله تبدیل شده  اما به دلیل تجزیه ناپذیر بودن اغلب اجزا آن و همچنین سهم اندک کشورمان در بازیافت، ما را با حقیقت تلخی مواجه خواهد کرد که از فرط روزمرگی قادر به دیدنش نیستیم.

برای درک بهتر ماجرا باید بدانیم که آمارها حکایت از آن دارند که از یک سو هر فرد تهرانی به طور متوسط روزانه سه کیسه پلاستیکی به محیط زیست می افزاید و از سوی دیگر، سهم کشورمان در بازیافت زباله به حدی ناچیز است که حتی وجود بزرگترین کارخانه بازیافت کشور در تهران نیز نتوانسته مانع از دفن روزانه چیزی حدود ده تن زباله در حومه کلان شهر نخست کشورمان شود.

اکنون اگر بدانیم که این کیسه های پلاستیکی عمدتا از ترکیبی پلیمری به نام «پلی اتیلن» سبک درست می شوند که نیم‌عمر آن در طبیعت بین ۵۰ تا بیش از ۳۰۰ سال است (یعنی۵۰ تا ۳۰۰ سال زمان نیاز است تا نیمی از این ماده پلیمری به چرخه طبیعت باز گردد)، درک عمق فاجعه ای که در آینده ای نه چندان دور به وقوع می پیوندد، چندان سخت نخواهد بود.

با این تفاسیر باید بپرسیم که برای پیشگیری از این فاجعه که برای دیدن نشانه های آن تنها چشم چرخاندن کفایت می کند، چه باید کرد؟

این سوال قطعا می تواند پاسخ های بسیاری داشته باشد که در خلال آنها وظایف مختلفی یادآوری خواهد شد؛ وظایفی که با نقش آفرینی مردم و نهادهای مختلف می بایست به انجام برسد تا مطلوبی برای زمین رقم بخورد که با زندگی همه مان ارتباط مستقیمی دارد.

شورای اسلامی شهر تهران در بیستم اردیبهشت ماه 88، درست کمی بعد از "روز زمین"، مصوبه ای داشت که بر مبنای آن ضرورت کاهش و جایگزینی کیسه های پلاستیکی در مراکز عرضه محصولات -به ویژه در فروشگاه های زنجیره ای- جنبه قانونی یافت؛ پیرو این مصوبه، "شهرداری تهران ملزم به حمایت از صنایعی شد که اقدام به تولید پاکت ها و ظروف یک بار مصرف قابل بازیافت می نمایند"، "فروشگاه های وابسته به شهرداری ملزم شدند که ظرف مدت ۶ماه از تصویب این مصوبه برنامه های خود را جهت کاهش مصرف و عرضه کیسه های پلاستیکی ارائه نمایند"، "شهرداری موظف شد در همه مراسم هایی که برگزار می نماید، از ظروف غیرپلاستیکی استفاده کند" و "جهت برنامه ریزی و اجرای هرچه بهتر این مصوبه مقرر شد کمیته ای با حضور نمایندگان و مدیران نهادهای فعال در این زمینه و زیرنظر شورای اسلامی شهر تشکیل شود". حال قضاوت با شما که این مصوبه تا چه اندازه اجرا شد؟!

شورای اسلامی شهر تهران در بیستم اردیبهشت ماه 88، درست کمی بعد از "روز زمین"، مصوبه ای داشت که بر مبنای آن ضرورت کاهش و جایگزینی کیسه های پلاستیکی در مراکز عرضه محصولات -به ویژه در فروشگاه های زنجیره ای- جنبه قانونی یافت؛ پیرو این مصوبه، "شهرداری تهران ملزم به حمایت از صنایعی شد که اقدام به تولید پاکت ها و ظروف یک بار مصرف قابل بازیافت می نمایند"، "فروشگاه های وابسته به شهرداری ملزم شدند که ظرف مدت ۶ماه از تصویب این مصوبه برنامه های خود را جهت کاهش مصرف و عرضه کیسه های پلاستیکی ارائه نمایند"، "شهرداری موظف شد در همه مراسم هایی که برگزار می نماید، از ظروف غیرپلاستیکی استفاده کند" و "جهت برنامه ریزی و اجرای هرچه بهتر این مصوبه مقرر شد کمیته ای با حضور نمایندگان و مدیران نهادهای فعال در این زمینه و زیرنظر شورای اسلامی شهر تشکیل شود". حال قضاوت با شما که این مصوبه تا چه اندازه اجرا شد؟!
در این رهگذر می توان به نقش سازمان های مختلف اشاره کرد که مانند سازمان محیط زیست برای اموری از این دست بنیان گذارده شده اند و یا حتی به نقش نهادهای انتخابی توسط مردم مانند شوراهای شهر و روستا پرداخت که گاه حتی مصوباتی در این راستا داشته اند اما چندان توفیقی حاصل نکرده اند اما قطعا نقش اصلی را مردم به عهده دارند؛ همین من و شمایی که گاه می توانیم برای رفتن به خرید، به مانند سالهای نه چندان دور از زنبیل و سبد استفاده کنیم اما یادمان می رود که راحتی حمل پلاستیک ممکن است ناراحتی آینده نه چندان دور خود و فرزندانمان را به همراه داشته باشد. همین مایی که می توانیم از فروشنده بخواهیم خریدهای اندکمان را در کیسه پلاستیکی تحویل نداده و تا جایی که ممکن است، خریدهایمان را در یک پلاستیک بگنجاند اما دریغ می کنیم و گاه راحت طلبی را تا آنجا پیش می بریم که استفاده از انواع ظرف های یکبار مصرف، قاشق، چنگال، لیوان، سفره و ... به راحتی برایمان روزمره و معمولی می شود.

برای مقابله با فاجعه ای که در حال تکوین است، شاید استفاده کمتر از کیسه های پلاستیکی شروع بدی نباشد و این مهم تنها زمانی رخ خواهد داد که تلاش کرده باشیم اتفاق روزمره و تکراری ای که هر روزه در دور و اطرافمان رخ می دهد را ببینیم؛ کیسه های پلاستیکی که به سرعت تبدیل به زباله می شوند تا با نیم عمر طولانی شان به یادمان بیاورند که چندان هم ارزان نبوده و به هیچ وجه رایگان نیستند، بلکه بخشی از هزینه شان را در آینده خواهیم پرداخت!


 

 

 

 

 

نقل از تابناک

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۲/۰۲/۰۳ و ساعت ۱:۴۹ ب.ظ |
مراسم "روز زمین" برای نخستین بار در سال 1970 برگزار شد و بر اساس آن جنبش های زیست محیطی مدرن شکل گرفتند. برگزاری این مراسم 20 میلیون آمریکایی را روانه خیابان های این کشور کرد که خواستار پایان دادن به تخریب محیط زیست بوده و در نهایت شکل گیری سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا و مسیر حرکت به سوی هوای پاک، آب پاک و حفاظت از گونه های در معرض خطر را هموار کرد. امروزه بیش از یک میلیارد نفر در 193 کشور جهان هر ساله مراسم روز زمین را برگزار می کنند. روز زمین به طور مداوم گسترش یافته و موجب شکل گیری جنبش های زیست محیطی شده است.

این در شرایطی است که "شبکه روز زمین" (EDN) از نخستین روز زمین تاکنون رشد کرده و در حال حاضر با بیش از 22 هزار همکار در 193 کشور جهان به منظور گسترش، تنوع بخشی و بسیج جنبش زیست محیطی در ارتباط است. شبکه روز زمین هر ساله وظیفه هماهنگ کردن مراسم روز زمین و افزایش آگاهی عمومی درباره چالش های زیست محیطی که بر سلامت، کیفیت زندگی و جهان طبیعی تاثیرگذار هستند را بر عهده دارد.

طی سالیان گذشته، شبکه روز زمین در زمینه آموزش و پرورش زیست محیطی و مدارس سبز پیشرو بوده است. همچنین کاشت میلیون ها اصله درخت در سراسر جهان به ویژه در مکان هایی که نیاز جدی به افزایش درختان داشته اند، گسترش اقتصاد سبز نوظهور و حفاظت از زمین های طبیعی از دیگر اقدام های این مرکز بوده است. "دنیس هیز" که سازماندهی برگزاری نخستین روز زمین را بر عهده داشت، اکنون ریاست شبکه روز زمین را بر عهده دارد.

موضوع روز زمین 2013 به مواجهه با تغییرات آب و هوایی اختصاص داشته و با عنوان "چهره تغییرات آب و هوایی" شناخته می شود. ممکن است برای بسیاری تغییرات آب و هوایی همانند یک مشکل جزئی و کم اهمیت باشد، اما در حقیقت این چالش و مشکل عظیم تا پیش از این مردم، حیوانات، گیاهان و مکان هایی دوست داشتنی در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. افزون بر این، مواجهه ما با تغییرات آب و هوایی با گذشت هر روز چند برابر می شود. از این رو، "چهره تغییرات آب و هوایی" تنها یک مساله شخصی نبوده و چالشی عظیم که ناشی از تغییرات آب و هوایی کنونی است را به تصویر می کشد. 

بر همین اساس، شبکه روز زمین به جمع آوری تصاویری که در آنها چهره و یا به نوعی اثرات تغییرات آب و هوایی نشان داده شده، پرداخته است. نمایشی از تمامی عکس ها در روز زمین طی هزاران رویداد مختلف در سراسر جهان ارائه می شود. دسترسی به این نمایش به صورت آنلاین نیز امکان پذیر است.

جهان در سال 2012 با نقاط عطف بسیاری در زمینه تغییرات آب و هوایی مواجه بود و این مساله به موضوع اصلی روز زمین 2013 مبدل شده است. به عنوان مثال، پوشش یخ دریایی قطب شمال طی ماه سپتامبر به کمترین میزان خود در طول تاریخ رسید، آمریکا گرم ترین سال خود را پشت سر گذاشت و این در شرایطی بود که بنابر اعلام سازمان جهانی هواشناسی دهه نخست این قرن، گرم ترین دهه برای کل سیاره زمین بوده است.

آگاهی و درک عمومی از رویدادهای شدید آب و هوایی و ارتباط آنها با تغییرات آب و هوایی با توجه به ابر توفان هایی که کارائیب، فیلیپین و آمریکا را در نوردیدند، خشکسالی هایی که شمال برزیل، روسیه، چین و دو سوم از آمریکا را تحت تاثیر قرار دادند، سیل هایی ویرانگر در نیجریه، پاکستان و مناطقی از چین و نمونه های دیگر از این دست بیش از پیش رو به افزایش است. با این وجود، مذاکرات بین المللی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی همچنان به نتایج مشخص و جامعی دست نیافته اند.

 

نقل از تابناک

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۲/۰۲/۰۲ و ساعت ۱۰:۳۸ ق.ظ |
معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه سیزدهم نوروز روز طبیعت، از مسافران نوروزی و هموطنان علاقمند به محیط زیست خواست به منظور بهره‌مند شدن از محیط زیستی زیبا، سالم و با نشاط، در پاسداشت طبیعت کوشا باشند و با رعایت توصیه‌های زیست محیطی و بهداشتی، با مامورین و کارشناسان حفاظت محیط زیست همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، محمد جواد محمدی‌زاده با تبریک سال نو و تجدید حیات طبیعت به هموطنان، اظهار داشت: مسافران گرانقدر با همت و تلاش خود ضمن بهره‌مندی از این موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت‌گردی و به کار بستن توصیه‌های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

وی تصریح کرد: احترام به محیط زیست، احترام به خالق یکتا و احترام به زندگی است و تخریب آن خیانت در امانت و ظلم به نسل‌های آینده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سیزدهم فروردین"روز انس با طبیعت" را نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر طبیعی دانست و گفت: هنر بهره‌مندی از آموزه‌های دینی و اخلاق زیست محیطی ایجاب می‌کند با اراده و همتی مضاعف صیانت از جلوه‌های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده تا این روز با عمل به توصیه‌های زیست محیطی به خوبی سپری شود.

به گفته وی، گیاهان و درختان به عنوان جزئی از طبیعت زیبای کشور سهم بسزا و نقشی بسیار مهم در زندگی ما دارند که تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، تصفیه هوا، حفاظت از خاک و تامین بخشی ازمواد غذایی مورد نیاز انسان، اندکی از سودمندی‌های فراوان آنهاست که در سخنان معصومین (ع ) نیز از تاثیر مثبت گیاهان بر جسم و جان آدمی آثار بسیاری وجود دارد.

محمدی زاده خطاب به تفرجگران سیزده نوروز، افزود: با توجه به فصل گل‌دهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در روز طبیعت، هموطنان تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند، گفت: در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند و بهترین کار هم همراه داشتن گاز پیک نیکی است.

وی از مسافران خواست کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به ایستگاه‌های مستقر تحویل دهند و زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، مناطق کوهستانی و دره‌ها رها نکنند.

جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی از دیگر توصیه‌های معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مردم بود.

وی خطاب به مسافران سیزده نوروز، گفت: بیاییم دیده‌بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، همه احساس مسئولیت کنیم و به متخلفان تذکر دهیم.

محمدی زاده ادامه داد: هموطنان، به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل‌ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان از تفرجگران سیزده نوروز خواست در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند. نقل از تابناک
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۲/۰۱/۱۲ و ساعت ۸:۳۳ ق.ظ |

اس ام اس نوروز 92   اس ام اس تبریک عید نوروز 92

گلها همه با اذن تو برخواسته اند     /     از بهر ظهور تو خود آراسته اند
مردم همه در لحظه تحویل ،     بی شک اول فرج تو را از خدا خواسته اند . . .

به امید ظهور مولایمان در این سال

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۱۲/۳۰ و ساعت ۱۰:۵۳ ق.ظ |
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۱۰/۲۷ و ساعت ۸:۰ ق.ظ |
عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه میزان باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است گفت: یک سوم عامل سرطان ها مربوط به باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی است و این یک هشدار برای دولت و مسئولان است زیرا دولت مسئول سلامت مردم است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد دهقان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان طرح سؤال از وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به توضیحات صادق خلیلیان اظهار داشت: آنچه که توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان انجام می شود بسیار کندتر و عقب تر از خطرات باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی است.

نماینده مردم چناران و طرقبه در ادامه افزود: برای روشن شدن وضعیت به اسناد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همایش هایی که در خصوص بیماری ها برگزار شده رجوع کنیم متوجه می شویم که متأسفانه در کشور ما به اندازه تلاش هایی که برای تولید محصولات کشاورزی انجام می شود برای امنیت غذایی برنامه ریزی و اهتمام وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز است، تصریح کرد: آزمایشاتی که انجام شده و همچنین تعداد مبتلایان به سرطان طبق آمار رسمی وزارت بهداشت بیانگر این است که یک سوم عامل سرطان ها مربوط به باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی است و این یک هشدار برای دولت و مسئولان است زیرا دولت مسئول سلامت مردم است.

دهقان اضافه کرد: یک متولی مسلط که تمام اختیارات لازم را داشته و اهتمام لازم را نیز داشته باشد برای تأمین امنیت غذایی وجود دارد البته طبق قانون ۱۳۴۶ هم وزارت جهاد کشاورزی و هم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول این کار هستند اما متفرق هستند و هر یک از این وزارتخانه ها بخشی از وظایف را بر دوش دیگری قرار می دهد.

وی در ادامه افزود: محصولات کشاورزی برای تداوم زندگی و حیات و نشاط کشت و تولید می شود اما محصولاتی که باید عامل سلامتی مردم باشد در اثر وجود بیش از حد مجاز باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی و فلزات سنگین مردم را به سرطان و سایر بیماری ها مبتلا می کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد: نظر رسمی کارشناسان این است که وضعیت محصولات کشاورزی از نظر میزان باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی و فلزات سنگین نگران کننده است و متأسفانه کشورمان رتبه اول سرطان معده را در دنیا دارد و وزارت بهداشت رسماً اعلام کرده است که در آینده تعداد مبتلایان به سرطان برابر خواهد شد که یک سوم آن مربوط به محصولات کشاورزی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه اقداماتی برای کاهش باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در کشور انجام شده است، گفت: این اقدامات کافی نیست و سرعت بیماری سرطان که اغلب هم در کودکان را در معرض خطر قرار می دهد بسیار سرعت بیشتری نسبت به اقدامات انجام شده دارد.

دهقان با اشاره به این که باید از سال ۱۳۴۶ اقداماتی در رابطه با کاهش باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی انجام می شد، گفت: متاسفانه به دلیل این که وزارتخانه های جهادکشاورزی و بهداشت و درمان سازوکار دقیقی ندارند محصولات مرجوعی آلوده و صادر شده دوباره بین مردم توزیع می شود و این وضعیت باید هر چه زودتر متوقف شود.

وی در ادامه افزود: اگروزارت جهادکشاورزی با مشکلات قانونی در این زمینه مواجه است باید لایحه ای را به مجلس بیاورد و در غیر این صورت باید از قانون مربوط به سال ۱۳۴۶ که وزارت جهادکشاورزی را موظف به معدوم سازی محصولات کاشورزی ناسالم کرده پیروی کند.

نماینده مردم چناران و طرقبه با بیان این که در این زمینه سوالی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دارد اظهار داشت: بخش مهمی از این مسئولیت بر عهده این وزارتخانه است اما متاسفانه تاکنون اقدام اساسی برای جلوگیری از توزیع ومصرف محصولات کشاورزی ناسالم انجام نداده است.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان این که در قانون برنامه پنجم وزارت جهادکشاوری موظف شده کالای سالم را در اختیار مردم قرار دهد گفت: در پاراگراف دوم بند (و) ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه وزارت جهادکشاورزی موظف به فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم و فراهم کردن زمینه استفاده مجاز از سموم و کودهای شیمیایی شده است اما متاسفانه شاهد هستیم که به صورت بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی استفاده می شود و در سایه نبود نظارت مردم نیز این محصولات را مصرف می کنند.

دهقان با تاکید بر ضرورت تولید محصولات ارگانیک و سالم در کشور و دسترسی مردم به این محصولات اظهار داشت: در حال حاضر در بخشی از اراضی کشاورزی از سموم و کودهای شیمیایی استفاده نمی شود. اما این محصولات باید گواهی سلامت دریافت کنند و در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی مرجوع شدن محصولات غذایی و کشاورزی ناسالم از خارج کشور را موجب ضربه زدن به مسائل تجاری ایران دانست و تصریح کرد: زمانی که محصولات کشاورزی و غذایی به دلیل ناسالم بودن  به کشور وارد می کردند موجب سلب اعنماد مشتریان بین المللی می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم اضافه کرد: وزیر جهادکشاورزی اذعان می کند که محصولات کشاورزی بیولوژیک و ارگانیک در کشور تولید می شود اما باید وی مشخص کند که به طور دقیق چه زمانی این محصولات در دسترس مردم قرار می گیرد.

دهقان عنوان کرد: اگر محصولات کشاورزی و غذایی سالم باشد و حتی قیمتی بالاتر داشته باشد مردم حاضر هستند برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها و سرطان آنها خریداری و مصرف کنند البته به شرطی که مردم از وجود این محصولات مطلع باشند.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه کلینیک های گیاه پزشکی در تماام شهرستان ها اظهار داشت: وجود این کلینیک ها موجود می شود مردم با آزمایش محصولات کشاورزی و غذایی از سالم یا ناسالم بودن این محصلات اطمینان حاصل کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان این که باید زمان دقیق تکمیل پروژه مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های گیاهی مشخص شود، گفت: هر چند که اذعان دارم وزیر جهادکشاورزی اقدامات خوبی را در این زمینه آغاز کرده، اما در توضیحات خود پاسخ های روشنی در این زمینه ها ارائه نداد.

نقل از عصر ایران

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۱۰/۰۴ و ساعت ۸:۲ ق.ظ |
آرامش واژه قشنگی است که امروز در عصر تکنولوژی همه به‌دنبال آن می‌گردند و آن را طلب می‌کنند و آلودگی صوتی یکی از تهدیدات جدی آرامش است که همه مردم چه در محیط‌های شهری و چه در منازل و محل کار و به‌ویژه کارخانه‌ها با آن دست به گریبان هستند.

آلودگی صوتی یک تهدید جدی برای بشر امروز است چراکه هم جسم و هم روان افراد را بیمار می‌کند. بارها و بارها با صدای بوق ممتد یا دزدگیر یک خودرو آرامش و تمرکز خود را از دست داده‌ایم. بارها صداهای ناهنجار محیط اطراف آزارمان داده است. گویی آلودگی صوتی همه جا هست و اختصاص به یک روز و هفته‌ای خاص هم ندارد که تعطیلی تنها راهکارش باشد! چراکه با زندگی انسان در هم تنیده است.

دکتر عبدالرحمان بهرامی، معاون فنی بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دراین باره به همشهری گفت: آلودگی صوتی باید در دو مقوله مورد بحث قرارگیرد؛ یکی آلودگی صوتی در داخل شهرها و دیگری آلودگی صوتی در کارخانه‌ها.

او افزود: پیگیری آلودگی صوتی در داخل کارخانه‌ها جزو وظایف ماست که به همین منظور چندین عامل از قبیل عوامل شیمیایی، فیزیکی، ارگونومی و عوامل روانی و بیولوژیکی را در داخل کارخانه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم. این مقام مسئول تصریح کرد: حداستاندارد صدا برای کارخانه‌های با هشت ساعت کار روزانه یا 40ساعت کار در هفته 85دسی‌بل تعیین و تعریف شده است.

بهرامی خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت که در تمام کارخانه‌ها ی ایران صدای کمتر از 85دسی‌بل تولید می‌شود چرا که هنوز برخی از کارخانه‌ها هستند که استاندارد صدا را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل کارخانه‌ها از این جهت بازرسی و کنترل می‌شوند. او افزود: روش‌های کنترل صدا متفاوت است. به‌طور مثال اگر در بازدیدهایی که از کارخانه‌ها انجام می‌شود مشخص شد که تولید صدا از یک منبع است مثلا از یک هواکش است، از دستگاه‌هایی مثل صدا خفه‌کن برای قطع صدا استفاده می‌شود.

بهرامی گفت: ساکن کردن دستگاه منبع تولید صدا، بستن قطعات و طراحی اتاقک‌های اکوستیک و قرار دادن دستگاه تولید صدا را در اتاقک‌های اکوستیک، برخی از روش‌های کنترل صدا ست.این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: اگر فردی در معرض صدای بیش از حدمجاز در مدت طولانی قرار بگیرد ابتدا در معرض کری موقت و درصورت پیگیری نکردن در معرض کری دائم قرار خواهد گرفت و به همین دلیل در 99درصد کارخانه‌ها معاینات دوره‌ای زیرنظر مراکزی که از وزارت بهداشت مجوز گرفته‌اند، انجام می‌شود.

او افزود: پس از پیگیری‌های لازم کارخانه‌هایی که تخلف کرده‌اند را به دادگاه معرفی می‌کنیم و حتی می‌توانیم کارخانه را ببندیم. دکترحسین مهرآوران، مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا نیز در این‌باره به همشهری گفت: آلودگی صوتی برای محیط شهری، به پنج طبقه کاربری شامل مسکونی،مسکونی- تجاری، تجاری، صنعتی و مسکونی- صنعتی تقسیم شده است. او افزود:ازسوی دیگر، آلودگی صوتی به دو دوره زمانی روز و شب، یکی از هفت صبح تا 10شب و دیگری از 10شب تا هفت صبح تقسیم می‌شود.

مهرآوران اظهارداشت: برای مناطق مسکونی در دوره روز میزان صدای استاندارد باید 55دسی‌بل در محیط باز و در شب 45دسی‌بل باشد. بنابراین اگر این مقدار میانگین در ساعات یادشده بیشتر شود می‌توان گفت که مردم در وضعیت خارج از حداستاندارد قراردارند.
مهرآوران گفت: کاهش قدرت شنوایی در افراد یکی از اثراتی است که آلودگی صوتی به‌خصوص آلودگی صوتی خارج از استاندارد به‌دنبال خواهد داشت.

او گفت: از دیگر تأثیرات نامطلوب آلودگی صوتی بر افرادی که در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حداستاندارد قرار دارند، ترشح هورمون‌های استرس در بدن فرد است که باریک‌شدن رگ‌های خونی را در پی دارد و این امر سبب می‌شود که عمل خون‌رسانی به برخی از قسمت‌های بدن مثل قلب و مغز به خوبی انجام نگیرد.

مهرآوران، سکته‌های قلبی و مغزی، کاهش توان یادگیری در افراد به‌خصوص کودکان و علاوه بر آن، کاهش وزن نوزادان را از دیگر عوارض آلودگی صوتی ذکر کرد و گفت: ترشح هورمون‌های استرس، اثرات منفی روانی از قبیل کاهش آستانه تحمل افراد، اضطراب و پرخاشگری را نیز به‌دنبال خواهد داشت. او نظارت بر اجرای حدود مجاز استاندارد آلودگی صوتی و تدوین قوانین و مقررات در این خصوص را از عمده‌ترین راهکارهای کنترلی برای معضل آلودگی صوتی ذکر کرد.
نقل از همشهری
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۱۰/۰۳ و ساعت ۸:۱۶ ق.ظ |
دانشگاه علوم پزشکی به صورت کاملا قاطع مخالفت خود را با ساخت مرکز  فروش ماهی در نوار ساحلی و در کنار پارک بازی کودکان اعلام می کند  وخواستار توقف این  پروژه هستند.

این مطلبی بود که رییس دانشگاه علوم پزشگی هرمزگان  در شورای  سلامت و امنیت غذایی بیان کرد.بهمن ماه سال 90 پروژه احداث بازار ماهی فروشان با 300 باب غرفه و 300 پارکینگ برای ساماندهی دستفروشان ماهی فروش حد فاصل اسکله شهید حقانی و اسکله پشت شهرکلنگ زنی شد که در کنار آن نیز پارک تفریحی ایجاد می شود پس از گذشت یک سال از این امر،  دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و دامپزشکی هرمزگان که اعضای  شورای  سلامت و امنیت غذایی هستند نسبت به این مکان انتقاد کردند و خواستار توقف این پروژه شدند.

این در حالی است که مسئولان استانی به خصوص شهردار در سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس با افتخار این طرح را از دستاوردهای مجموعه شهرداری عنوان  نمود.

رییس دانشگاه علوم پزشگی هرمزگان  از ایجاد مشکلات  بهداشتی فراوانی  برای شهروندان بندرعباس مانند ایجاد جوندگان، پس ماندها و پسابهایی که از فروش و عرضه آبزیان در این مکان تولید می شود  و  انتشار بوی بد در محیط سخن گفت و این را نیز تصریح کرد که  احداث بازار ماهی فروشان در کنار پارک بازی علاوه بر ایجاد بوی تعفن سبب پخش ویروس به وسیله پس ماند های ماهی برای افراد می شود.

دکتر  محمد شکاری اضافه کرد: ما با معضل مشکلات فراوان و بهداشتی مکان قدیم فروش وعرضه  ابزیان در ضلع غربی پشت شهر  مواجه  هستیم و هنوز نتوانسته اید این مشکل را حل کنید که  ساخت مکان جدید نیز در آینده شهر را با مشکلات بیشتری مواجه می کند. وی ادامه داد:با توجه به این که بیشترین بیماری اسهال و استفراغ در بندرعباس از طریق ابزیان منتقل می شود باید با دقت بیشتری بر ساخت این مکان نظارت داشت  چرا که اغلب کشورهای جهان در راستای ایجاد سلامت و جلوگیری از انتقال ویروس ، مراکز عرضه ابزیان به صورت پراکنده در فروشگاهای بزرگ به صورت استاندارد با نظارت بهداشتی احداث می کنند

این مقام مسوول اجرای این پروژه  در کنار پارک یک تصمیم نادرست و اشتباه دانست و با قاطعیت گفت:دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان متولی سلامت جامعه نارضایتی و نامناسب بودن جایگاه ساخت بازار ماهی فروشان را در نوار ساحلی پشت شهر اعلام می کند.رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:  کجای دنیا ،کنار ساحل محل تفرجگاه  شهروندان، بازارماهی فروشان  احداث می شود که این دومی باشد دلیلی ندارد جایی که ساحل و دریا است آبزی  فروخته شود. دکتر شکاری با بیان اینکه شهر بندعباس یک شهر توریستی و گردشگری است  ادامه داد:به جای آنکه امکان دسترسی مردم به دریا را آسان و منظر زیبای ساحل را حفظ کنیم با احداث بازارهای اینچنینی منظر شهر را نازیبا و زشت می کنید. وی از عدم نظرخواهی و کارشناسی شهرداری بندرعباس برای ساخت این مکان از دانشگاه علوم پزشکی به عنوان کارشناس بهداشت محیط  مطالبی بیان کرد و عنوان نمود :هیچ گونه نظر خواهی در این  مورد صورت نپذیرفته است .

 اجرای هر پروژه منوط به مطالعات و بررسی های  سازمان محیط زیست

نماینده محیط زیست در ادامه این نشست اجرای هر پروژه را منوط به مطالعات و بررسی های این سازمان ذکر و نازیبا شدن منظر ساحل، مشکل دفع پساب و پسماندهای آبزیان و انتشار بوی بد به اطراف را بخشی از معایب این طرح عنوان کرد.این کارشناس محیط زیست در ادامه  از انجام مکاتبات با استانداری و شهرداری سخن گفت و با بیان اینکه  متاسفانه پاسخ مناسب و قابل ذکری به مکاتبات محیط زیست با استانداری و شهرداری داده نشده است گفت: شهرداری از نظر کارشناسان محیطی زیست مطلع بوده است.

  تجمع حشرات و جانوران موذی در ساحل

رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان در این نشست با اعتراض به این پروژه گفت:  برای ساخت این مرکز هیچ گونه  نظر خواهی صورت نگرفت بلکه توقع این است که برای انجام این کار تمامی جوانب کار دیده شود.

دکتر محمود حسین پور افزود: به رغم اینکه شاید نیازی هم نباشد در همه طرحها شهرداری نظر دانشگاه علوم پزشکی را بداند اما این طرح موجب تجمع حشرات و جانوران موذی در ساحل شهر بندرعباس خواهد شد.وی اضافه کرد: باید عوارض ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی در ساخت این مکان را دید همچنین به مواردی مانند تمرکز مگس و موش به دلیل پسماند ابزیان در این منطقه توجه داشت.

 بازدید از کلیات پروژه

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان هم در انتقاد به احداث بازار ماهی فروشان در ساحل محله پشت شهر بندرعباس، اجرای اینگونه طرحهارا منوط به  پروانه تاسیس و مجوز دامپزشکی اعلام کرد و اظهار  داشت: در حالی که عملیات اجرای بازار ماهی فروشان بندرعباس بدون مجوز دامپزشکی در حال انجام است.

ذبیح الله  قریب عنوان کرد: برای آنکه تجربه بازار قبلی ماهی فروشان بندرعباس تکرار نشود دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی و محیط زیست باید از اجرای طرح و کلیات این پروژه بازدید و کسب اطلاع کنند.

 نظر دادن پس از یک سال منطقی نیست

مجتبی معین وزیری کارشناس خدمات شهری شهرداری بندرعباس در این جلسه از رفع بسیاری از معایب بازار فعلی ماهی فروشان در این پروژه خبر داد و افزود:در ساخت این مرکز تمامی مسائل در نظر گرفته شده و دفع زباله به صورت مکانیزه در راستای جلوگیری از عوارش ناشی از پسماند و پساب پیش بینی شده است.وی گفت: در ابتدای تصمیم بر انتقال بازار ماهی فروشان به بازارچه نخل ناخدا گرفته شد اما با استقبال رو به رو نشد بنابر این ساخت این مرکز فروش و عرضه در کنار پارک انجام می شود.

معین وزیری افزودپارک در کنار بازار ماهی فروشان ساخته می شود نه بازار ماهی فروشان در کنار پارک و به دلیل طولانی بودن مدت زمان ساخت بازار ماهی فروشان از پیمانکار درخواست کردیم تا پارک را در کمترین زمان ممکن احداث کند. وی از سخنان دکتر شکاری گله کرد و تصریح نمود:نظر دادن پس از یک سال منطقی نیست و زودتر از اینها باید به فکر بودید در این بازار که انواع مختلف آبزیان عرضه خواهد شد.

 متوقف پروژه با دلیل قاطع

  معاون سیاسی و امنیتی استاندار هرمزگان در این جلسه گفت: اگر در انجام پروژه ای   احساس شود که این پروژه به شهروندان آسیب وارد می کند باید در سریعترین زمان ممکن پروژه متوقف شود.

گل محمد بامری به عنوان رییس شورای سلامت و امنیت غذایی استان  افزود:  شهرداری باید با توجه به نظرات کارشناسی شده از سوی مسئولان بهداشتی استان و محیط زیست  با رعایت و پیش بینی تمامی موازین، این طرح را به اتمام برساندو اگر دستگاه های مربوطه نظر خود را اعلام و با دلایل قاطع نامناسب بودن این پروژه را اعلام کردند با حکم دادستانی جلوی کار گرفته می شود.

نقل از صبح ساحل


+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۱۰/۰۲ و ساعت ۲:۴۱ ب.ظ |
مهندس رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در اولین روز از همایش دو روزه ی جریان آلودگی هوا که در دانشگاه تهران برگزار می شود تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما خصوصاً در کلان شهر تهران کلکسیونی از آلاینده ها وجود دارند.

وی گفت: طبق آمار جهانی سالانه 8 میلیارد دلار به خاطر وجود این آلاینده ها به کشور خسارت وارد می شود.

رشیدی افزود: طبق آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور سالانه بیش از 3 هزار نفر از هموطنان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و این موضوع بی اهمیتی نیست.

مدیر شرکت کنترل آلودگی هوا کشور اذعان داشت: آزبست از جمله آلاینده های سرطان زایی است که میزان آلایندگی آن در جایگاه های سوخت 10 برابر استاندارد است.

وی همچنین افزود: ما باید هدفمان را به کنترل آلودگی هوای کشور معطوف کنیم به طوری که در بدترین شرایط نیز آن را کنترل کنیم.

رشیدی از قوانین موجود در مورد کنترل آلودگی هوا با تلمباری از قوانین یاد کرد و گفت: اگر به قوانینی که از سال 74 تا کنون وضع شده است عمل می کردیم در حال حاضر وضع بهتری داشتیم و به راحتی می توانستیم آلودگی ها را کنترل کنیم.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: کنترل آلودگی هوا شاخص مهمی در پیشرفت هر کشور است و باید عزم ملی برای کنترل آن وجود داشته باشد و در این راه از تجربیات اساتید مقاله ها و دانشجویان صاحب نظر در این عرصه می توان استفاده کرد.

لازم به ذکر است ،که این همایش که در آن 71 از جمع 190 مقاله ارسالی پذیرفته شده است تا 25 آبان ماه در پردیس مرکزی دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه دارد.

نقل از تابناک

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۸/۲۴ و ساعت ۷:۵۵ ب.ظ |
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با ابلاغ دستورالعمل ماه محرم به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، خواستار تشدید کنترل و نظارتهای بهداشتی در این ایام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد کاظم ندافی در این دستورالعمل با اشاره به اینکه توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیئتها می‌تواند احتمال بروز بیماریهای مرتبط با آب و غذا و به ویژه بیماریهای روده‌ای را افزایش دهد، از معاونین بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی خواسته است تا ضمن برقراری کشیک ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، کنترل و نظارتهای بهداشتی را در این ایام تشدید کنند.

وی در این دستورالعمل تاکید کرده است که هرگونه پخت و پز باید در مکانهایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و تمامی افراد درگیر در توزیع، آب، چای، غذا باید دارای کارت معاینه پزشکی معتبر باشند.

ندافی خاطرنشان کرد: برای پخت و توزیع نذورات از فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته‌بندی شده مورد تائید سازمان دامپزشکی استفاده شود و همچنین در تهیه و پخت غذا، برنج و مصرف روی سفره‌ها از نمکهای بسته‌بندی یددار تصفیه شده و درپخت غذاها نیز از روغنهای با ترانس پایین دارای مجوز ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

تهیه و نصب وسایل اطفاء حریق به منظور کنترل و جلوگیری از آتش‌سوزیهای احتمالی در تکایا، مساجد و هیئتها و نیز توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته‌های عزاداری با لیوان یک بار مصرف و نیز تاکید بر نصب تابلوها و یا اطلاعیه‌های ممنوعیت استعمال دخانیات در مکانهای برگزاری مراسم از دیگر موارد دستورالعمل بهداشتی ماه محرم است.

نقل از تابناک

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۸/۲۴ و ساعت ۷:۵۱ ب.ظ |
به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت آب مناطق شرقی هرمزگان طی روزهای اخیر به شدت خبرساز شد و در این میان شاهد تناقض گویی های فراوانی از سوی مسئولان مربوط در خصوص وضعیت آب شهرستانهای شرقی هرمزگان بوده ایم.

خبرسازی مشکل آب شرق هرمزگان از سرنگونی یک دستگاه وانت در شهرستان بشاگرد آغاز شد، طوری که 20 نفر از اهالی روستای بم بارک بخش گوهران بشاگرد برای تهیه آب شرب مورد نیاز خود به وسیله یک دستگاه وانت به سوی سد تنگه سهران در پنج کیلومتری این روستا حرکت می کنند و در راه بازگشت به علت ترکیدگی لاستیک وانت روانه بیمارستان می شوند.

خوشبختانه در این حادثه هیچ کس جان خود را از دست نداد اما این حادثه نشان داد که اهالی روستای 73 خانواری بم بارک بخش گوهران بشاگرد که روستای آنها در چند کیلوکتری سد تنگه سهران با حجم آبگیری 40 میلیون مترمکعب واقع شده به شدت نیازمند آب آشامیدنی سالم هستند، مشکلی که مردم دیگر روستاهای این منطقه همچون کارگنجی، دستگرد، درگاز و گوروی نیز از آن رنج می برند.



تمامی مصوبات اجرایی شده!

این درحالی است که عبدالحمید حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در این هفته اعلام کرد، تمامی مصوبات سفر استاندار هرمزگان به شهرستان بشاگرد در بخش آب روستایی اجرایی شده و برخی اقدامات انجام شده از جمله لوله گذاری ها و آبرسانی با تانکر را تشریح کرد.

از طرف دیگر رضا ملانسب فرماندار بشاگرد نیز با اشاره به افزایش 56 درصدی اعتبارات شهرستان بشاگرد در سال جاری اعلام کرده، در استان هرمزگان پس از بندرعباس بیشترین اعتبارات به شهرستان بشاگرد اختصاص پیدا کرده است.

اعتباراتی که باید منجر به رفع نیازهای ضروری مردم از جمله دسترسی به آب آشامیدنی سالم شوند.

با این وجود می توان به این نتیجه رسید که مصوبات آب روستایی در بشاگرد به طور کامل اجرایی نشده و با اعتباراتی که امسال به این شهرستان اختصاص یافته می توان به اجرایی شدن آنها امیدوار بود تا در آینده شاهد دسترسی مردم تمامی روستاهای این منطقه به آب آشامیدنی سالم باشیم.

طغیان هپاتیت آ در شرق هرمزگان به علت آلودگی آب

اما خبرسازی مشکلات آب شرق هرمزگان در هفته اخیر به این مسئله ختم نشد و اظهارات محمود حسین پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نشان داد که وضعیت کلرزنی آب روستاهای این مناطق نیز چندان مناسب نیست و آب آلوده موجب طغیان بیماری هپاتیت آ در برخی روستاهای شرق هرمزگان شده بود.

وی با اشاره به ابتلای 65 نفر به بیماری هپاتیت آ در مناطق روستایی شهرستانهای جاسک، میناب و بشاگرد و در شرق هرمزگان، علت اصلی این بیماری را آلودگی آب بر اثر عدم توجه کافی به کلرزنی آب و همچنین شکستگی لوله های انتقال آب اعلام کرد.

حسین پور از شیوع بیشتر بیماری هپاتیت آ در شرق هرمزگان ابراز نگرانی کرد و همچنین در خصوص شیوع بیماری وبا بر اثر مصرف آب آلوده نیز هشدار داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان توصیه کرد کلرزنی آب را با دقت بیشتری انجام دهد تا آب سالم و استاندارد به دست مردم برسد.

اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان به شدت نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: آب آشامیدنی شرق هرمزگان مشکلی ندارد.



اظهارات معاون علوم پزشکی بی اساس است!

عبدالحمید حمزه پور با بیان اینکه کلرزنی و گندزدایی آب روستاها به طور مستمر انجام می شود، تاکید کرد: ادعای معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مبنی بر آلودگی منابع آب بر اثرعدم توجه به میزان کلرزنی کاملا بی اساس است.

وی تصریح کرد: بیماری هپاتیت Aتنها از طریق آب قابلیت سرایت را نداشته بلکه می تواند از طریق غذا، تماس و موارد دیگر نیز سرایت کند، بنابراین با توجه به آمار موجود و تعداد مبتلایان به این بیماری که در مقیاس با تعداد مشترکین روستاهای منطقه شرق استان در حد بسیار بسیار کم است و آب نمی تواند علت بیماری هپاتیت آ باشد زیرا در صورت انتشار این بیماری از طریق آب باید هم اکنون تعداد زیادی از مصرف کنندگان آب شرب در روستاهای مورد نظر مبتلا می شدند. بنابراین باید منشا این آلودگی ها و انتشار آن را در موارد دیگر از جمله غذای نامناسب، اتباع بیگانه و پایین بودن سطح بهداشت عمومی به دلیل آموزش های کم جستجو کرد.

این در حالی است که مشاهدات خبرنگار مهر و عکسهای گرفته شده توسط عکاس این خبرگزاری نشان دهنده وجود آلودگی در آبهای روستاهای شهرستان بشاگرد است و در خصوص علت بیماری ها اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی که مسئول مستقیم سلامت مردم هستند، کاملا قابل استناد است.

 در این شرایط رفع آلودگی آبهای روستایی در شرق هرمزگان مسئله ای ضروری است تا از گسترش بیماری در این مناطق جلوگیری شود 
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۵/۱۳ و ساعت ۹:۱۶ ق.ظ |
رنگ پوستی که سالیان نه چندان دور، رنگی برای بردگان و کارگران مزارع و کارخانه‌‌های‌ اشرافیان سفیدپوست بود، امروز در بسیاری از کشورها از جمله ایران و به ویژه نزد بانوان، به عنوان راهی برای افزایش زیبایی‌های ظاهری فرد به رسمیت شناخته می‌شود.

به گزارش سلامت نيوز، برنزگی عبارت است از واکنش طبیعی پوست نسبت به اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از خورشید یا لامپ‌های سولاریوم و تولید عنصر ملانین در سلول‌های پوست که در نهایت به تیره شدن رنگ سطح پوست منجر می‌شود.

راه‌های برنزه كردن


برای برنزه شدن، 3 راه یا ترکیبی از آنها پیش روی افراد قرار دارد:


آفتاب گرفتن در هوای آزاد، استفاده از محصولات شیمیایی (لوسیون، اسپری، پودر، کرم و حتی قرص) و بالاخره استفاده از دستگاه‌های برنزه‌کننده در کشور ما مکان‌های مصنوعی برنزه شده را با نام «سالن سولاریوم» می‌شناسند. در این دستگاه‌ها با استفاده از لامپ آفتابی و سطح بستر دستگاه مربوطه، مشتری در مواجهه با طیف‌های مختلف اشعه ماوراءبنفش قرار می‌گیرد تا پوستش تیره یا به اصطلاح، برنزه شود. سولاریوم برای هر نوع پوستی مناسب است، به‌جز افراد با پوست‌های حساس. نسبت بین اشعه‌های UVA و UVB متعادل است که خطر آسیب را به حداقل کاهش می‌دهد. با این‌ حال تحقیقات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد استفاده از سولاریوم راه مناسبی برای برنزه کردن پوست نیست. این روش هیچ‌گونه مصونیتی در مقابل سرطان پوست ندارد. سازمان استاندارد جهانی نیز یک رهنمود کاربردی در مورد سولاریوم منتشر کرده است. با توجه به استانداردهای این سازمان کلیه مراکزی که خدمات سولاریوم ارائه می‌دهند به هیچ وجه اجازه ندارند در تبلیغات خود از واژه‌های «سالم و بی‌خطر» استفاده کنند. استفاده از سولاریوم برای کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع اعلام شده است و همچنین برای نوجوانان زیر ۱۸ سال نیز وجود رضایت‌نامه کتبی از سوی والدین الزامی است. از سوی دیگر به مراجعان توصیه شده از مصرف دستگاه‌هایی که زیر نظر مستقیم یک متصدی مجزا نیستند، خودداری کنند.


ارتباط بین سولاریوم و سرطان


آنچه امروزه مورد تایید بیشتر متخصصان پوست و مجامع علمی پزشکی است ارتباط بین سولاریوم و سرطان‌‌های پوستی است. هر چند سولاریوم و برنزه کردن پوست با هدف تیره شدن پوست و تحریک سلول‌‌های پوست به سمت پررنگ شدن است اما تکرار و انجام مداوم آن نتیجه‌‌ای خلاف این هدف را دارد. یکی دیگر از عوارض استفاده از سولاریوم که در درازمدت خود را نشان می‌‌دهد پیری پوست، افرایش چین و چروک‌‌های پوست، شلی و افتادگی پوست است که مجموع آنها تصویری نازیبا و ناخوشایند از پوست را نشان می‌‌دهد. اشعه ماوراءبنفش خورشید پیری پوست را به دنبال دارد و کسانی‌که بیشتر در معرض آن قرار بگیرند نسبت به افرادی که کمتر مواجه شده‌‌اند و خود را در برابر آن محافظت کرده‌‌اند ۲۰ سال زودتر گرفتار پیری پوست می‌‌شوند. در این افراد علایم و نشانه‌‌های پیری پوست که شامل بروز لکه‌‌های پوست، کک‌ومک، کدر شدن پوست، چین‌و‌چروک پوست و ضخیم شدن سطح پوست است زودتر از دیگران نمایان می‌‌شوند. این علایم و نشانه‌‌های پیر شدن پوست در پوست صورت و پشت دست‌‌ها بیشتر خود را نشان می‌‌دهند. متقاضیان همیشگی سولاریوم علی‌رغم هشدارهای جدی پزشکان و متخصصان پوست، در مورد خطر بروز سرطان پوست بر اثر قرار گرفتن در زیر اشعه ماوراءبنفش برای برنزه شدن، باز هم اصرار دارند که از این ابزار برای زیبا نشان دادن پوست و ظاهر خود استفاده کنند. به‌علاوه استفاده مرتب از دستگاه‌‌های سولاریوم و در معرض اشعه ماوراء‌بنفش خورشید قرار گرفتن هورمون آندروفین و مورفین‌های درونی بدن را افزایش می‌‌دهد و نوعی تسکین به فرد می‌‌دهد که علتی برای ادامه دادن آن می‌‌شود. بنابراین فرد برای به دست آوردن مقبولیت اجتماعی و یا احساس زیبایی بیشتر به سمت استفاده از دستگاه‌‌های سولاریوم گرایش پیدا می‌‌کند. همزمان با استفاده از این دستگاه‌‌ها فرد احساس رضایت و خوشحالی کاذب می‌‌کند و به استفاده از این روش ادامه می‌‌دهد.


برنزه شدن بدون آفتاب


برنزه شدن بدون آفتاب یا سولاریوم بر مبناي دو ادعای غلط استوار است؛ اول اینکه از آن جایی‌که ملانین دلیل اصلی ‌آفتاب‌سوختگی است برنزه شدن کنترل شده راهی است برای کمک به جلوگیری از تغییر رنگ شدید ملانین و آفتاب‌سوختگی. دوم این که اشعه ماوراء‌بنفش باعث تولید ویتامین D در پوست می‌شود که همین مانع از ابتلا افراد به سرطان‌های سینه، پروستات و روده بزرگ و دیگر بیماری‌ها می‌شود. متخصصان این ادعاها را رد کرده‌اند، آنها می‌گویند رژیم روزانه غذایی ما به‌طور کلی تمام ویتامین D مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کند و برنزه کردن پوست مثل آفتاب سوختگی سبب به وجود آمدن صدمات زیادی می‌‌شود.


برنزه شدن بدون خطر وجود ندارد


استفاده از دستگاه‌‌های سولاریوم در جهان از استانداردهای خاصی برخوردار است. متاسفانه این دستگاه‌‌ها در ایران بدون هیچ‌گونه نظارتی فعالیت می‌‌کنند. گرایشی که جوانان امروز به برنزه شدن دارند. زمینه ابتلا به سرطان‌‌های پوست و نوع خطرناک آن را که به ملانوما معروف است فراهم می‌‌کند. سرطان پوستی ملانوما بر اثر تماس‌‌های مکرر با اشعه ماوراءبنفش خورشید و یا بر اثر مواجه شدن با شدت بالای اشعه که در دستگاه‌‌های سولاریوم به کار می‌‌رود اتفاق می‌‌افتد. در نتیجه برنزه شدن بی‌خطر وجود ندارد و توصیه می‌‌شود از برنزه کردن چه بصورت سولاریوم و چه بصورت حمام آفتاب پرهیز شود.


هشدارهای لازم


هشدارهای لازم در مورد قرار گرفتن در معرض اشعه UVA و UVB باید حتما در نظر گرفته شود. فرم رضایت مراجعین باید حتما پیش از استفاده از سولاریوم توسط خود فرد پر شود. هر فردی که قصد استفاده از سولاریوم را دارد تنها می‌تواند برای یک جلسه این کار را انجام دهد و نه بیشتر و تکرار این عمل در کمتر از ۴۸ ساعت توصیه نمی‌شود. جدا از عامل محرک برای سرطان پوست، از عوارض استفاده از دستگاه‌های سولاریوم می‌توان به مواردی چون قرمز شدن پوست، پیری زودرس، انواع سوختگی‌های پوستی با درجات مختلف، آسیب عروق خونی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و نیز آسیب‌ها و عوارض چشمی ناشی از مواجهه با اشعه ماوراءبنفش (آسیب قرنیه، شبکیه، ملتحمه یا آسیب توام قرنیه و شبکیه) اشاره کرد. این در حالی است که بیشتر مشتریان از عینک‌های ایمنی نیز استفاده می‌کنند. برخی از تحقیقات شانس ابتلا به آب مروارید چشم را نیز در این افراد بیشتر دانسته‌اند.

نقل از تابناک

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۵/۱۲ و ساعت ۶:۱۰ ب.ظ |


معاون اجتماعی وزارت کشور از اعمال ممنوعیت عرضه قلیان در رستورانها، تالارها و مهمانپذیرها پس از هفته بدون دخانیات (10 خرداد) خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا افشار روز شنبه در نشست خبری هفته بدون دخانیات که در محل ساختمان شماره 2 وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: 26 اردیبهشت ماه امسال مقرر شد که اعمال ممنوعیت عرضه قلیان در رستورانها، تالارها و مهمانپذیرها پس از هفته بدون دخانیات و طی دو مرحله اجرایی شود. به موجب مصوبه دولت در آبان ماه سال گذشته فعلا قهوه خانه‌ها از شمول اماکن عمومی مستثنی شده‌اند.

وی ادامه داد: مرحله اول جمع آوری قلیانها از رستورانها،‌ تالارها و مهمانپذیرها از طریق اتحادیه‌های صنفی صورت می‌گیرد و پس از آن نیز ناجا برخوردهای خود را با واحدهای متخلف انجام خواهد داد. البته ممکن است در مراحل بعدی برای جمع آوری قلیانها از قهوه خانه‌ها نیز برنامه‌های جایگزین داشته باشیم اما فعلا دولت مصلحت دیده است که قلیانها از شمول اماکن عمومی خارج شوند.
افشار گفت: شورای اجتماعی کشور مسئولیت سیاست گذاری، برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها و حمایت از برنامه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی را بر عهده دارد. متناظر این شورا کارگروههای اجتماعی و فرهنگی استانها نیز فعالند. یکی از کارگروههای شورای اجتماعی کشور، کارگروه کاهش اعتیاد است که در آن در زمینه کاهش مصرف مواد مخدر، روان گردانها، مشروبات الکلی و کاهش استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان فعالیت می‌کند. در مجموع وزارت کشور هماهنگی میان دستگاهها را بر عهده دارد.
 
معاون اجتماعی وزارت کشور افزود: نکته مهم در سه بخش مذکور اولویت دادن به مقوله پیشگیری است. متاسفانه پیشگیری در تمام این زمینه‌ها ضعیف بوده و لازم است تمام حوزه‌های فرهنگی در این زمینه فعال شوند.
 
وی به تصویب قانون ممنوعیت توزیع و عرضه قلیان در مهرماه 1385 اشاره کرد و گفت: آیین نامه این موضوع نیز مهرماه سال 86 تصویب و به دستگاههای ذیربط ابلاغ شد. در کارگروه شورای اجتماعی کشور نیز جلسات متعددی در این زمینه گذاشته شده است و بنا برآن شده که به صورت تدریجی و مرحله‌ای ممنوعیت قلیان را اعمال کنیم.

نقل از تابناک

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۳/۰۷ و ساعت ۱۰:۳۸ ق.ظ |

شركت دخانيات ايران فروش انواع محصولات دخاني توليدي خود را در تمامي استانها و مناطق كشور متوقف مي‌كند.

به گزارش ايسنا، شركت دخانيات ايران قصد دارد از فردا پنجم خرداد ماه به مناسبت هفته ملي دخانيات به مدت يك هفته و تا 11 خرداد ماه فروش كليه سيگارهاي توليدي خود را در سراسر كشور متوقف كند. روز 31 ماه می مصادف با روز جهانی بدون دخانیات بوده و در ايران نيز از پنجم تا 11 خرداد ماه به عنوان هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است.

شركت دخانيات اعلام كرد كه فروش محصولات خود را با هدف ترویج سلامت و به‌منظور نشان دادن حسن نیت خود در عرصه فرهنگ‌سازی و ارتقاي زمینه‌های بهداشت جسم و روان به مدت يك هفته متوقف مي‌كند.

به گزارش ايسنا سالانه بيش از 65 ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مي‌شود كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان و آمار منتشر شده نيمي از نياز بازار سيگار كشور از طريق قاچاق تامين مي‌شود.

در همين حال سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده كه در هر يك از كشورهاي عضو اين سازمان بايد تا سال 2025، 30 درصد از مصرف سيگار كاسته شده و تا سال 2050 نيز مرگ و مير ناشي از استعمال سيگار نصف شود. در حال حاضر بين پنج تا هفت ميليارد تومان هزينه خريد روزانه سيگار در ايران است و دو برابر اين رقم براي درمان بيماريهاي ناشي از مصرف سيگار صرف مي‌شود

نفل از تابناک


+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۳/۰۴ و ساعت ۷:۴۶ ب.ظ |
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر لزوم حفاظت مردم در برابر پرتوها بر احتمال خطرات ناشی از تابش پرتوی ماورای بنفش، لامپ های کم مصرف، امواج الکترومغناطیس موبایل و نصب آنتنهای BTS در مجاورت مدارس و مهدکودک ها هشدار داد.


به گزارش خبرنگار مهر، کاظم ندافی امروز در سومین کنفرانس ایمنی پرتوهای غیر یون ساز با تاکید بر اینکه 80 هزار مورد از وقوع مرگ ها در کشور ما منتسب به عوامل محیطی است، خاطر نشان کرد: 20 تا 25 درصد عوامل موثر در سلامت در اختیار وزارت بهداشت بوده و ما بقی این عوامل در اختیار دیگر سازمان ها و نهادها قرار دارد.

وی از تصویب نقشه تحول در نظام سلامت و حفاظت و حفاظت مردم در برابر پرتوها توسط هیات وزیران خبر داد و گفت: وزارت بهداشت طبق این سند راهبردی وظایف جدیدی در زمینه حفاظت مردم در برابر پرتوها دارد. بر این اساس مرکز سلامت محیط و کار این وزارتخانه اطلاع رسانی های بسیاری را در زمینه تابش پرتوهای فرابنفش بر لزوم توجه به خطرات آن برای آگاه سازی مردم در نظر گرفته است.

وی با هشدار بر اینکه در صورت عدم جدی گرفتن این هشدارها تا سال 1440، 7 هزار مورد سرطان اضافی پوست خواهیم داشت، گفت: این امر هزینه زیادی را بر نظام سلامت کشور تحمیل خواهد کرد. اما چنانچه در این زمینه به مردم آموزش های لازم داده شود 40 درصد این آمار کاهش خواهد یافت.

ندافی گفت: در صورت انجام هماهنگی های دیگر علاوه بر آموزش می توان تا 60 درصد این خطرات احتمالی را که ناشی از پرتوهای فرابنفش خواهد بود، کاهش دهیم.

وی همچنین از تصویب کارگروه سلامت امواج الکترومغناطیسی در دولت و با همکاری سازمان انرژی اتمی خبر داد و گفت: این کارگروه موضوعات پرتوهای یون ساز و غیر یون ساز را در سطح کشور پیگیری می کند.

رئیس مرکز سلامت و محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مباحث مربوط به پرتوهای غیر یون ساز خاطر نشان کرد: این مباحث در کشور جدی گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه ایمنی و بهداشت کاربری لامپ های کم مصرف از دو دیدگاه حائز اهمیت است، گفت: جیوه بکار رفته در هر لامپ کم مصرف 4 میلی گرم بوده که در صورت شکسته شدن این لامپ ها جیوه آزاد شده می تواند مشکلاتی را برای کاربر ایجاد کند. بر این اساس باید روش های خاص جمع آوری پسماندهای این لامپ ها به مردم آموزش داده شود و نکات ایمنی در این زمینه که چگونه از این لامپ ها و با چه فاصله ای و در چند ساعت استفاده شود، مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ملاحظات خاص پرتویی در زمینه آنتن های موبایل تاکید کرد: بر اساس اندازه گیری های سازمان انرژی اتمی تابش بیش از یک درصد میزان مجاز این آنتن ها گزارش نشده است. به عبارتی دیگر در همه موارد این تابش از یک صدم حد مجاز تجاوز نمی کند اما با این حال نباید بحث این آنتن ها را رها کرد بلکه از اپراتورهای موبایل انتظار می رود که سامانه مربوط به این اندازه گیری ها را به روز کرده و در این زمینه همکاری های لازم را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: اطلاعات تمامی مدارس را در زمینه مجاورت آنتن های موبایل و نصب آن در این عملکرد به طور کامل در اختیار داریم و هر چند هیچ مستندی مبنی بر عوارض ناشی از این تشعشعات گزارش نشده است اما این آنتن های موبایل نباید در مجاورت مهد کودک ها و بدون حریم نصب شود.

دکتر ندافی گوشی های موبایل را یکی از منابع تابش پرتو عنوان کرد که باید بر روی آن نظارت کافی صورت گیرد و تصریح کرد: شواهد روی حیوانات آزمایشگاهی از اثرات سوء ناشی از استفاده از گوشی های موبایل حکایت دارد.

وی همچنین گفت: بار بیماری ناشی از پرتوهای فرابنفش سالانه 70 مورد مرگ زودرس و تعداد سالهای عمر از دست رفته را 29 هزار سال اعلام کرده است.

به گفته وی به زودی سامانه ای از سوی این مرکز برای ارائه شاخص های پرتوهای مغناطیسی و فرابنفش راه اندازی می شود تا تمامی استانهای کشور بتواند پیش بینی های این پرتوها را در روز جاری برای آینده و اطلاعات مربوط به گذشته بیماری ها و نقش سیستم های ایمنی دریافت کند.

رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت بار دیگر تاکید کرد: در ارتباط با آنتن های موبایل هنوز شواهد کافی برای مضر بودن سلامت آنها وجود ندارد. اما برخی خدمات اپراتورهای موبایل مورد تایید ما نیست برای مثال یکی از اپراتورهای موبایل نسبت به ارائه سیم کارت به دانش آموزان اقدام کرده است که ممکن است اثرات سوئی به همراه داشته باشد. بر این اساس از سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می خواهیم تا برنامه های نظارتی پررنگ تری را در این زمینه داشته باشد و از این پس توسعه تلفن همراه به صورت متعهدانه و مسئولانه صورت بگیرد و ارائه اپراتورها ضرری برای مردم نداشته باشد.

وی همچنین از برنامه های وزارت بهداشت در زمینه اسباب بازی های دارای تکنولوژی بی سیم برای کودکان خبر داد.

نقل از تابناک

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۲/۱۳ و ساعت ۱۰:۱۳ ب.ظ |
همزمان با اجراي طرح بسيج سلامت نوروزي رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان از اجراي طرح نظارت بر اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي در جزيره قشم بازديد كردند.

رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان با اشاره به ورود قابل توجه گردشگر به جزيره قشم به خبرنگار وبدا خليج فارس گفت: با توجه به ازدياد مسافران در جزيره قشم نياز جدي در ارايه خدمات بهداشت و درمان دارد و همه ساله طرح سلامت نوروزي به صورت ويژه در اين جزيره اجرا مي گردد.

دكتر "محمد شكاري" ياد آورشد: همه ساله به تعداد مسافران و گردشگران نوروزي جزيره افزوده مي شود و جا دارد زير ساختهايي همچون كمپ هاي اقامتي بهداشتي ، مراكز تهيه و عرضه مواد غذايي بهداشتي و... افزوده شود تا مسافران و گردشگران به راحتي بتوانند از امكانات بهداشتي درماني بهره مند گردند.

"شكاري" با ابراز رضايت از عملكرد بهداشت محيط در جزيره قشم خاطر نشان كرد: وضعيت ارايه خدمات بهداشتي درماني نسبت به سال گذشته ارتقا يافته است و بسياري از مشكلات بهداشتي همچون عرضه مواد غذايي توسط دوره گردان در جزيره مرتفع گرديده است.

وي اظهار كرد: مراكز بهداشتي درماني در اقصي نقاط جزيره به طور شبانه روزي در خدمت مردم جزيره و گردشگران در تعطيلات نوروز مي باشد و بيمارستان فاطمه الزهرا (س) قشم با متخصصين خدمات درماني به مسافران و جزيره نشينان ارايه مي دهد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان خواستار مشاركت جدي مردم در طرح نظارت بر اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي شد و ابراز كرد: مردم جهت حفظ سلامتي خود در تهيه مواد غذايي مقررات بهداشتي را رعايت كنند و مواد غذايي خود را از اماكن بهداشتي و استاندارد تهيه كنند و در صورت

هرگونه تخلف در موارد بهداشتي با شماره تلفن هاي 2226666 و يا 09678تماس بگيرند.

نقل از وبدا

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۱/۱۰ و ساعت ۸:۱۵ ب.ظ |
 

هم استانیهای  گرامی درصورت مشاهده هر گونه  موارد غیر بهداشتی در سطح استان لطفا در اسرع وقت با شماره تلفن  ستاد فوریت های بهداشت محیط استان تماس بگیرید.

۰۷۶۱۲۲۲۶۶۶۶ یا ۰۹۶۷۸

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۱/۰۸ و ساعت ۱:۵۳ ب.ظ |
 

 ضمن تبریک سال جدید و ارزوی سفری خوش برای شما هموطن عزیز

توصیه های بهداشتی  را نیز در سفر  نیز جدی بگیرید 

1-    از خرید  غذاها یا میان وعده های بین راهی مثل حبوبات پخته،لواشک،فلافل و ...از دستفروشان خودداری کنید

2-    از خرید و مصرف مواد خوراکی از دوره گردان جدا" خودداری نمائید.

3-    از خوردن غذاهای نیمه پخته و خام به طور جدی خودداری نمائید

4-    هنگام استفاده از غذا از مکان های بهداشتی و رستورانهای معتبر استفاده کنید

5-    بهتر است در طول سفر از مصرف سبزی های خام و سالاد در مکان های عمومی خودداری نمائید

6-    غذاهای مورد مصرف باید به طور کامل پخته شود

7-    ازخرید موادغذایی بسته بندی شده درظروف پلاستیکی وفوم بلحاظ حفظ سلامتی خود وخانواده خود داری شود

8-    درصورت استفاده از غذایی بسته بندی  شده در محل های سرو غذا حتما از ظروف گیاهی استفاده کنید

9- تا حد امکان از مصرف سوسیس ،کالباس و ساندویچ آماده پرهیز نمائید

10-  همیشه قبل از آماده کردن یا خوردن غذاها دستهایتان را با صابون بشوئید.

11-  از مصرف غذا در اماکن فاقد شرایط بهداشتی در طول مسیر خودداری نمائید

12-    بهترین غذا  درطول مسیر استفاده از کنسروهای سالم می باشد که آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید.

13-   کنسرو های سالم بایستی   بدون زنگ زدگی ، بدون بادکرده ،و دارای تاریخ تولید ، انقضاء ،پروانه ساخت وبهره برداری ونام ونشانی کارخانه تولید کننده وآنالیز  کامل  وعلامت استاندارد باشد

14-   به  منظور جلوگیری ازمسمومیت به هیچ عنوان قوطی کنسرو را مستقیما" روی شعله آتش قرار ندهید

15-    جهت استفاده از آب تا حد امکان از آبهای معدنی بسته بندی شده استفاده نمائید.

16-        آب های معدنی مورد استفاده نباید منجمد باشند و یا در معرض نور خورشید قرار گرفته باشند

17-   جهت رعایت بهداشت محیط ازپخش زباله وپسمانده موادغذایی درمحیط جددا خوداری فرمایید

در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتی مراتب  را در اسرع وقت با ستاد فوریتهای بهداشت محیط استان با شماره تلفنهای 09678 ویا  222666-0761 تماس حاصل نمایید

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۱/۰۱/۰۸ و ساعت ۱:۳۷ ب.ظ |
 یا مقلب القلوب و البصار     یا مدبر الیل و النهار 

 یا محول الحول و الاحوال   حول حالنا الی احسن الحال

یک سال گذشت و از پس آن خزان رفت و بهاران رسید  بوی عطر گل در  بهار ان آمد و طبیعت جان و حیات تازه پیداکرد  در این تجدید حیات و شکفتن بهترینها را برای شما ارزومندم و  شاید بد نباشد در این پایان 90 ،جمله و دعای شهید چمران را تکرار کنیم  امیدوارم در سال جدید  رهرو راه این عزیزان باشیم.

شهید چمران : آنانکه بمن بدی کردند مرا هشیار کردند  آنانکه از من انتقاد کردند  به من راه و رسم زندگی آموختند آنانکه بمن بی اعتنایی کردند بمن صبر و تحمل آموختند آناکه خوبی کردند بمن مهر و وفا و دوستی آموختند پس خدایا  به همه آنانی که باعث تعالی دنیوی و اخروی من شدند خیر و نیکی در دنیا را برایشان ( در سال  جدید) عطا فرما

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ و ساعت ۱۰:۱۰ ب.ظ |
 مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان گفت: از حوالی صبح امروز گرد و خاک ناشی از باد شمال شرقی وارد استان هرمزگان شده و مناطق شرق، شمال و مرکز استان را فرا گرفته است.

سعید رنجبر اظهار کرد: این گرد و خاک باعث تغییر رنگ هوا و کاهش دید مردم شده است که این کاهش دید در بندرعباس به 80 متر و در شهرستان های قشم،جاسک، میناب و رودان به کمتر از 500 متر رسیده است و در سایر نقاط استان دید بین 1000 تا 3000 متر رسیده است که در وضعیت عادی باید دید عادی به بیش از 10 کیلومتر برسد.

وی با بیان اینکه این وضعیت تا فردا ظهر ادامه می یابد، تصریح کرد: البته از شدت این وضعیت تا امشب کاسته شده و فردا ظهر به حداقل خود می رسد.



رنجبر در پایان گفت: به تمامی مردم و مسافرین استان هرمزگان توصیه می کنیم حتی المقدور از منازل خود خارج نشده و تا بهتر نشدن وضعیت هوا اقدام به بیرون رفتن نکنند.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اضافه کرد:طبق اندازه گیری های گرفته شده در حالت عادی باید میزان ذرات معلق در هوا به 150 میکروگرم بر مترمکعب برسد که در حوالی ساعت 9 صبح به 350 میکرو گرم بر متر مکعب و در حال حاضر به بیش از 2هزار میکرو گرم بر مترمکعب رسیده است.

مجید وفادار با بیان اینکه این آلودگی از مناطق شرقی به استان هرمزگان رسیده است، اضافه کرد: با دعوتی که از مدیرعامل آلودگی های کشور جهت حضور در بندرعباس و مشاهده وضعیت موجود به عمل آمده، امیدوارم تمهیدات لازم برای جلوگیری از وخیم تر شدن این وضعیت به عمل آید.

وی در پایان به تمامی شهروندان هرمزگانی توصیه کرد اقدام به خارج شدن از خانه نکنند.

در ادامه معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: در حال حاضر هیچ ترددی دریایی به بندرعباس صورت نخواهد گرفت.

الله مراد عفیفی پور ادامه داد: زمان پایان این ممنوعیت مشخض نشده است و تا زمان وخیم بودن هوا و دریا این ممنوعیت ادامه داد تا شاهد هیچ رخداد ناخوشانیدی نباشیم.



به گزارش ایسنا، در حالی که این روزها سیر هجوم مسافران نوروزی به استان هرمزگان به ویژه سفر دریایی به جزیره قشم رو به افزایش است، گرد و خاک صبح امروز باعث بروز مشکلاتی برای تمامی شهروندان از جمله مسافران شده است که تلاش مسوولان را برای کاهش این مشکلات را بیش از پیش می طلبد.

آماده باش ستاد حوادث غیرمترقبه استان و شهرداری بندرعباس

به گزارش هرمزآنلاین، با غالب شدن گرد و غبار بی سابقه در هوای استان، کلیه یگان های امدادی و همین طور ستاد حوادث غیرمترفبه استان به حال آماده باش درآمده اند.

از سوی دیگر شهرداری بندرعباس و شهرداری های سراسر شهرهای استان در تلاش برای کمک به مسافرین و اسکان فوری آنها در فضاهای سرپوشیده است.

تداوم گرد و غبار در هوای استان تا دوم فروردین

خبر شبکه اول سیما در بخش اصلی خبرهای خود با اشاره به بسته شدن اسکله های مسافری به قشم و بندرعباس، از تداوم شرایط نامساعد جوی تا عصر فردا خبر داد. نقل از هرمز انلاین
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ و ساعت ۴:۲۶ ب.ظ |
یک کارشناس بهداشت محیط به مردم توصیه کرد: در حد امکان آجیل را به صورت بسته بندی شده خریداری کنند.

به گزارش وب دا، نرگس جعفری با بیان اینکه با فرا رسیدن ایام نوروز خرید آجیل برای مصرف در این ایام رواج بیشتری پیدا می کند، گفت: مردم باید در صورت امکان آجیل را به صورت بسته بندی و بهداشتی تهیه کنند.

وی افزود: محصول بسته بندی شده باید شامل مواردی چون آدرس کارخانه، شماره پروانه بهداشتی وزارت بهداشت، پروانه ساخت و تاریخ تولید و انقضا باشد.

این کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت قم در خصوص نحوه شناسایی آجیل مرغوب نیز بیان داشت: اگر رنگ آجیلی که قصد خرید آنرا داریم به دست بچسبد یا بیش از حد براق باشد نشانه استفاده از رنگ های غیر مجاز خوراکی است که می تواند بسیار خطرناک باشد.

جعفری اضافه کرد: در هنگام خرید باید توجه کرد که پوسته آجیل سالم و بدون شکستگی باشد و بوی تند ماندگی، طعم نامطبوع و نمک بیش از اندازه نداشته باشد.

وی همچنین هشدار داد: از مصرف آجیل سیاه شده، مانده و سوخته خودداری شود.

این کارشناس بهداشت افزود: آجیل خام خواص تغذیه ای بالاتری نسبت به آجیل های شور و بوداده دارد و بهتر است از آجیل شور و بوداده به مقدار بسیار کم استفاده شود.

جعفری به خواص فراوان آجیل ها اشاره کرد و اظهار داشت: این مواد حاوی ویتامین، پروتئین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند که می توانند جایگزین مناسبی برای تنقلاتی از قبیل چیپس و پفک باشند.

وی تصریح کرد: چربی موجود در برخی از مغزها با وجود چربی سایر مواد بسیار مفید بوده و حتی بیمارانی که از کلسترول بالای خون، دیابت یا بیماری های قلبی - عروقی رنج می برند می توانند از این مغزها استفاده کنند.

این کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت قم در خصوص نحوه نگهداری آجیل‌ها نیز اظهار داشت: بهتر است این مواد به اندازه مصرف تهیه شود و در صورتی که بیشتر از میزان مصرف تهیه شد در ظروف درب دار و در یخچال یا فریزر نگهداری شود تا از اکسیدشدن روغن مغزها و ایجاد سم آفلاتوکسین جلوگیری شود.

جعفری تصریح کرد: با وجود خواص بسیار بالای آجیل باید حد مناسب مصرف آنرا رعایت کرد تا از کاهش اشتها و بروز مشکلات گوارشی پیشگیری شود
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ و ساعت ۳:۳۰ ب.ظ |

مراسم گراميداشت روز ملي بهداشت محيط با حضور جمعي از كاركنان ستادي و پرسنل واحد بهداشت محيط در شبكه بهداشت و درمان شهرستان ميناب برگزار شد.




مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان ميناب در اين مراسم با اشاره به نقش بهداشت محیط در ازتقا سلامت اظهار کرد: هماهنگي و انسجام بين واحدها باعث انجام كار با كيفيت بالا و بهبود کیفیت بهداشت و سلامت در بین اقشار مردم خواهد شد.

دكتر سيد محمود احمدي همچنين ضمن تبريك و گراميداشت روز ملي بهداشت محيط تاکید کرد : پیگیری و بررسی های مجدانه کارکنان در حوزه بهداشت محیط این قشر را به عنوان محافظان سلامت معرفی می نماید .

لاز م به ذکر است در این مراسم با اهداء لوح سپاس از پرسنل واحد بهداشت محيط اين شهرستان قدرداني گردید.
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ و ساعت ۳:۲۴ ب.ظ |
كارشناس بهداشت محيط مركز بهداشت استان هرمزگان:

رعايت بهداشت فردي در سفر بايد مورد توجه جدي قرار گيرد

كارشناس بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان به خبرنگار وب دا خليج فارس گفت: رعايت ضوابط و مقررات ايمني و بهداشت در سفر ضرورت بيشتري دارد و با حساسيت مضاعف بايد مورد توجه مسافران قرار بگيرد.

كارشناس بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان گفت: مواد غذايي در سفر از اهميت خاصي برخوردار است و مواد غذايي مورد نياز بايد از فروشگاههاي معتبر تهيه و قبل از خريد مواد غذايي بسته بندي شده از درج شماره پروانه ساخت ، پروانه بهره برداري ، تاريخ توليد و انقضا مصرف اطمينان حاصل شود و به هيچ عنوان از دوره گردان مواد غذايي خريداري نشود.

مهندس "حسين عيدي" با اشاره به رعايت بهداشت فردي در سفر يادآور شد: همواره در سفر اهميت به بهداشت فردي در اولويت قرار بگيرد و با شست و شوي دست ها با آب و مايع ضد عفوني كننده در سفر قبل از ميل غذا و پس از اجابت مزاج در پيشگيري بسياري از بيماريها موثر است.

"عيدي" خاطر نشان كرد : ظروف و وسايل پخت و پز را بايد همواره تميز و پاكيزه نگهداري كرد و در طول مسافرت ظرف ها را داخل كيسه هاي نايلون تميز نگهداري كنيد تا درمدت سفرآلوده نشوند.

وي استفاده از وسايل شخصي در طول سفر را توصيه كرد و افزود: هنگام مسافرت با وسايل عمومي همچون اتوبوس و قطار و ... از ظروف يكبار مصرف ليوان ، قاشق و ... يا وسايل شخصي استفاده كنيد.

كارشناس بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان سالمسازي سبزيجات ، قبل از مصرف ، در پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي عفوني و انگلي روده اي را موثر دانست و ادامه داد: سالمسازي سبزيجات شامل چهار مرحله پاكسازي ، انگل زدايي ، گندزدايي و شتشو مي باشد كه بايد رعايت گردد.

وي تاكيد كرد: رعايت ضوابط و مقررات ايمني و بهداشت در سفر ضرورت بيشتري دارد و با حساسيت مضاعف بايد مورد توجه جدي مسافران قراربگيرد با رعايت بهداشت فردي دچار بيماريهاي سفر نخواهيم شد .نقل از وبدا
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ و ساعت ۳:۲۱ ب.ظ |
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در بخشي از سخنانشان در شوراي سلامت و امنيت غذايي خواستار مبارزه جدي با جوندگان موذي به خصوص موش در سطح شهر بندرعباس شد و گفت: علي رغم ارايه برنامه عملياتي و آموزشي مركز بهداشت از اول سال 1390تاكنون هيچ نوع برنامه اجرايي در مبارزه با اين نوع جانور موذي در سطح شهر بندرعباس انجام نشده است و موش به وفور در سطح شهر مشاهده مي شود كه اين زيبنده شهر بندرعباس نمي باشد.


دريك طرح تحقيقاتي مشخص شد:

موش هاي بندرعباس حامل" كنه "هستند

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در بخشي از سخنانشان در شوراي سلامت و امنيت غذايي خواستار مبارزه جدي با جوندگان موذي به خصوص موش در سطح شهر بندرعباس شد و گفت: علي رغم ارايه برنامه عملياتي و آموزشي مركز بهداشت از اول سال 1390تاكنون هيچ نوع برنامه اجرايي در مبارزه با اين نوع جانور موذي در سطح شهر بندرعباس انجام نشده است و موش به وفور در سطح شهر مشاهده مي شود كه اين زيبنده شهر بندرعباس نمي باشد.

"حسين پور" با اشاره به اجراي يك طرح تحقيقاتي در زمينه شناسايي موش ها سطح شهر بندرعباس تصريح كرد : در يك طرح تحقيقاتي با همكاري انستيتو پاستور نسبت به شناسايي موش هاي سطح شهر بندرعباس با استفاده از تله موش در نقاط مختلف شهر موفق به شناسايي نوع موش هاي شهر بندرعباس شديم كه متاسفانه در همه محله ها و بوستان ها وحتي محل هاي عرضه مواد غذايي و...موش وجود داشت.

وي با اشاره به نمونه برداري از اين موش ها در اين طرح تحقيقاتي ابراز كرد: در تحقيقات اوليه اكثر موش ها داراي كنه بودند كه در بروز برخي بيماري هاي تاثير گذارند و با نمونه برداري از خون و بافت جگر موش ها مشاهدات اين تحقيق بعد از اتمام اعلام خواهد شد كه چه نوع بيماري دارند.

نقل از وبدا

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ و ساعت ۳:۱۹ ب.ظ |

ستاد فوریت های بهداشت محيط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در روز 27/12 و با حضور رياست دانشگاه و جمعي از مسئولين به بهره برداري رسيد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با اعلام پيش بيني رضايتمندي مردم و ميهمانان نوروزي از اين ستاد گفت: ستاد فوریت های بهداشت محيط با مداخله سريع و رسيدگي به موقع تخلفات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در سطح استان آماده پاسخگوي مردم استان است.

دكتر محمد شكاري ساعات پاسخگویی اين ستاد را همه روزه و ایام تعطیل به صورت 24 ساعته عنوان كرد و افزود: شماره تلفن ستاد كشور 09678 و شماره تلفن ستاد استاني 2226666 آماده پاسخگويي فوري به شكايات و گزارش های مردمی است.

اين مقام مسئول گفت: گشت ويژه اي از بازرسين و كارشناسان بهداشت محيط با مجوز و اختيارات قانوني از دستگاه قضايي با متخلفين بهداشتي برخورد مي كنند.

قائم مقام وزير در استان تعداد 15 كارشناس و 4 دستگاه خودرو گشت ويژه اين ستاد در شهر بندرعباس عنوان كرد و افزود: 3 نفر نيروي اپراتور گزارشات را از سامانه دريافت و بلافاصله اكيپ و گشت ويژه با توجه به ترافيك شهري حداكثر ظرف 30 دقيقه در محل حاضر و به شكايات رسيدگي مي كند.

نقل از وبدا

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ و ساعت ۳:۱۶ ب.ظ |
 دکتر مصداقی نیا معاون بهداشتی وزیر بهداشت  در مراسم شروع طرح بسیج نوروزی گفت 4000 ناظر بهداشتی در قالب 1100 تیم در کشور از تمامی مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی در کشور بازدید و با متخلفین بهداشتی برخورد میکنند  این طرح که توسط مرکز سلامت محیط و کار وزارتخانه و معاونتهای بهداشتی دانشگاهها انجام میشود  تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه مییابد.
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ و ساعت ۱:۴۴ ب.ظ |
هوای شهر بندرعباس امروز 29 اسفند ماه در حالت اضطرار قرار داشته و توصیه میشود چنانچه کار خیلی ضروری ندارید در منزل مانده و کودکان و افراد مسن خصوصا بیماران قلبی و ... از خانه خارج نشوند 
+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ و ساعت ۱:۲۹ ب.ظ |
مرداب به رود گفت: راز زلال بودنت چیست؟  رود پاسخ داد: "گذشت

 

+ نوشته شده توسط ماشاالله مریدی در ۱۳۹۰/۱۲/۰۴ و ساعت ۱:۲۳ ب.ظ |