مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط
مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط

فراخوان مشارکت علمی و ارائه مقاله چهارمین همایش ملی پسماند

فراخوان مشارکت علمی و ارائه مقاله چهارمین همایش ملی مدیریت پسماند
سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد و با مشارکت مراکز علمی، دانشگاهی ، پژوهشی و اجرایی معتبر کشور در نظر دارد نسبت به برگزاری چهارمین همایش ملی مدیریت پسماند در تاریخ دوم و سوم اردیبهشت ماه 1387 (همزمان با روز زمین پاک) در شهر مقدس مشهد، با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی ، تحقیقاتی و اجرایی در زمینه مدیریت پسماند اقدام نماید . لذا از مراکز علمی و دانشگاهی ، کارشناسان و متخصصان مرتبط با موضوع جهت مشارکت علمی و ارائه مقاله در محورهای زیر دعوت به عمل می‌آید.

محورهای اصلی همایش
الف - تفکیک از مبدا و مکانیزاسیون سیستم‌های جمع آوری
1- بررسی اثرات اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی تفکیک از مبدا و مکانیزاسیون سیستم‌های جمع آوری در فرایند مدیریت پسماند موجود در کشور
2- روش‌ها و الگوهای مدیریتی و اجرایی در تفکیک از مبدا و مکانیزاسیون ،فرصت‌ها و کمبودها3- جایگاه تفکیک از مبدا و مکانیزاسیون در چرخه مدیریت پسماند
ب- بررسی روش‌های پردازش و دفع پسماند و ارائه الگوی مناسب و اقتصادی
ج- مدیریت پسماندهای ویژه خانگی و نقش آنها در فرایند بازیافت
د - فناوری های نوین در فرآیند مدیریت پسماند
1- فناوریهای نوین در دفع پسماندو تفکیک ازمبداء ، مکانیزاسیون سیستم جمع آوری و طراحی واحدهای بازیافت به منظور کاهش اثرات زیست محیطی پسماند
2- نقش نرم‌افزارها، سیستم‌های الکترونیکی و تجهیزات مکانیزه در بازدهی سیستم‌های مدیریت و دفع پسماند
3- ارزیابی اقتصادی پروژه‌های دفع مدیریت پسماند
4- مدیریت پسماند و انرژیهای نو
5- کارایی سیستم RDF در ایران (Refuse- Derived Fuel)
ﻫ - قوانین و مقررات
1- نقش ارگانها، سازمانها و مجامع قانونگذار در مدیریت پسماند
2- تحلیل و ارزیابی قانون مدیریت پسماند در ایران و مقایسه با سایر کشور ها
و- مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در فرآیند مدیریت پسماند
جهت اطلاعات بیشتر به سایت http://pasmand.ir مراجعه نمایید.
ابراهیم ندرلو
مدیر سایت موژ

اگه کتاب الکترونی مجانی بیشتری هم میخواهید کلیک کنید

اگه کتاب الکترونی بیشتری هم میخواهید روی این لینک کلیک کنید و نام کتاب را در باکس جستجو وارد نمایید


توضیحات بیشتر:
بانک کتاب GigaPedia
نویسنده : یاسر کریمی نژاد
چند روز قبل یکی از کاربران مهندس لینکی برروی سایت فرستاد که حسابی وقتم را گرفت، البته همان لحضه توضیحاتی پای لینک مربوطه نوشتم ولی کار به همانجا ختم نشد و همانطور که می بینید سوژه این مطلب را نیز به GigaPedia اختصاص دادم. در میان فیدهای نخوانده یک جستجویی کردم و فقط یک لینک از این سایت را در بوکمارک سرشار پیدا کردم، به نظر نمی رسد که بین وبلاگ نویس ها زیاد معرفی نشده است، بهر حال Gigapedia مثل یک بانک کتاب عمل می کند که با ایجاد یک شبکه اجتماعی سعی می کند کتاب های موجود روی اینترنت را با کمک کاربرانش گردآوری و طبقه بندی کند.
ایده سایت به نظرم فوق العاده است، هر چند که می شود گفت یک شبکه غیرقانونی محسوب می شود چون اکثریت این کتاب ها بسیار بسیار تاره هستند و کپی رایت دار. در واقع کتاب ها بر روی خود گیگا پدیا آپلود نمی شوند، بلکه کاربران می توانند کتاب های آپلود شده را به سایت معرفی کنند و برایشان review هم بنویسند و آن ها را دسته های موضوعی طبقه بندی کنند.
خوشبختانه و یا شاید متاسفانه سایت از نظر طراحی فوق العاده نیست، ولی یک امکان بی نظیر دارد که به زنده بودن این بانک کتاب کمک زیادی می کند. سیستم سایت طوری طراحی شده است که کاربران می توانند درباره کتاب ها نظر دهند که برای شرایطی که لینک کتاب ها شکسته شود بسیار کارامد خواهد بود. هر کاربری که با یک لینک شکسته مواجه شود می تواند که به کسی که کتاب را فرستاده خبر دهد تا آدرس را اصلاح کند. در واقع فرستنده کتاب از طریق یک ایمیل خبردار خواهد شد کتابی را که قبلا آپلود کرده، دیگر در دسترس نیست و می تواند برای تغییر آدرس کتاب و یا آپلود دوباره آن اقدام کند.
هر چه سایت را بالا پائین کردم هیچ اطلاعاتی از سایت و مدیرانش پیدا نکردم ولی بعضی از کتاب ها قدمتی نزدیک به دو سال دارند. به نظر می رسد که GigaPedia یک پیوند خواهرخواندگی نیز با سایت ebooksclub دارد، همانطور که از نظر طراحی بسیار به هم شبیه هستند،. آماری از کتاب های موجود در gigapedia موجود نیست ولی در قسمت Browse می توانید به تمامی کتگوری ها دست پیدا کنید. هم اکنون کتاب های آپلود شده در ۷۶ دسته موضوعی طبقه بندی شده اند. البته EBookClubs آماری حدود ۴۰ هزار عنوان کتاب دارد ولی به نظر می رسد بانک Giga Pedia به مراتب بزرگتر باشد. برای دسترسی به کتاب ها و مشارکت در طبقه بندی آن ها نیازمند عضویت در سایت خواهید بود.
ابراهیم ندرلو
سایت موژ‍‍

موسیقی های متن فیلم ها و سریال های تلویزیونی

کلیه موسیقی های متن فیلم ها و سریال های تلویزیونی را میتوانید از لینک زیر دانلود نمائید
دانلود موسیقی های متن فیلم ها‍‍

انعقاد آب

نگاه کلی
وجود ناخالصیهای معلق و کلوئیدی درآب کهباعث ایجاد رنگ و بو و طعم نامطبوع آب می‌شوند، لزوم تصفیه آب را مطرح می‌کند. اینناخالصیها به کمک صاف کردن قابل رفع نیستند، لذا از روش انعقاد و لخته سازی برایحذف آنها استفاده می‌شود. افزودن یک ماده منعقد کننده به آب باعث خنثی شدن بار ذراتکلوئیدی شده و این ذرات با نزدیک شدن به هم ذرات درشت دانه و وزین‌تری را ایجادمی‌کنند.
برای کامل کردن این عمل و ایجاد لخته‌های بزرگتر از مواد دیگری بهنام کمک منعقد کننده استفاده می‌شود. لخته‌های بدست آمده که ذرات معلق و کلوئیدی رابه همراه دارند، به حد کافی درشت هستند و به راحتی ته ‌نشین و صاف می‌شوند.
مکانیسم انعقاد
معمولا برای حذف مواد کلوئیدی آبوفاضلاب از ترکیبات فلزاتی مانند آلومینیم ، آهن یا برخی از ترکیبات الکترولیتاستفاده می‌شود. املاح فلزات که به عنوان منعقد کننده وارد آب می‌شود. دراثر هیدرولیز به صورت یونی یا هیدروکسید یا هیدروکسیدهای باردار ، در می‌آید. بوجودآمدن این مولکول باردار بزرگ با خنثی نمودن ذرات کلوئیدی و کاهش پتانسیل زتا (اختلاف پتانسیل بین فاز پخش شده و محیط اطراف آن) که عامل اصلی دافعه بین ذراتکلوئیدی می‌باشد، امکان لازم برای عمل نمودن نیروی واندروالسی بوجود می‌آورند کهموجب چسبیدن ذرات به یکدیگر می‌شود.
بنابر این عامل اصلی حذف بار کلوئیدها، یونهای فلزی نیستند بلکه محصولات حاصل از هیدرولیز آنها می‌باشد. با توجه بهآزمایشات مختلف یونهای فلزات سه ظرفیتی در عمل انعقاد مؤثرتر از سایر یونهامی‌باشند. عمل انعقاد توسط عمل لخته سازی تکمیل شده و ذرات بزرگتر شروع به ته‌نشینی می‌کنند. در مرحله ته ‌نشینی عامل زمان بسیار مهم می‌باشد و با قطر ذراترابطه مستقیم دارد.
انواع منعقد کننده ها
منعقد کننده‌های آلومینیوم‌دار
* سولفات آلومینیمAL2(SO4)3, n H2O :که نام تجاری‌اش آلوم یا زاجسفید می‌باشد. با اضافه کردن به آب یا بی‌کربنات‌ کلسیم و آب واکنش دادهو هیدروکسید آلومینیم ایجاد می‌کند که هیدروکسید آلومینیوم مرکزی برای تجمع موادکلوئیدی بدون بار شده و لخته‌های درشت‌تر ایجاد می‌کند. در صورت ناکافی بودنقلیائیت محیط برای ایجاد هیدروکسد آلومینیم ، از آب آهک و کربنات سدیم استفادهمی‌شود. چون H+ مانع تشکیل هیدروکسید آلومینیوم می‌شود. عیب مهم استفادهاز زاج ایجاد سختی کلسیم و CO2 (عامل خورندگی) می‌باشد.
* آلومینات سدیم Na3ALO3 :این ترکیب هم در اثر واکنش با بی‌کربنات ‌کلسیمایجاد هیدروکسید آلومینیوم می‌کند. به علت خاصیت قلیایی ، احتیاج به مصرف باز اضافیندارد.

منعقدکننده های آهن دار
* سولفات فرو (FeSO4, 7H2O):با ایجاد هیدروکسید آهن III باعث انعقاد ذراتکلوئیدی می‌شود. همراه آهک هیدراته استفاده می‌شود.
* سولفات فریک:می‌تواند همراه یا بدون آهک هیدراته مصرف شود و از لحاظاقتصادی با صرفه‌تر از زاج است. مزایت‌اش نسبت به زاج در میدان وسیعی از PH عملمی‌کند. زمان لازم برای تشکیل لخته‌ها کمتر است و لخته‌ها درشت‌تر و وزین‌تر هستند. با استفاده از سولفات فریک در PH حدود 9 منگنز موجود در آب حذف می‌شود. با از بینرفتن طعم و بوهای خاص آب می‌شود.
* کلرور فزیک (FeCL3, 6H2O):از پر‌مصرف‌ترین منعقد کننده‌‌هاست و به صورتپودر، مایع یا متبلور به فروش می‌رسد. در اثر واکنش با بی‌کربنات کلسیم یاهیدروکسید کلسیم ایجاد هیدروکسید آهن III می‌کند که مرکزی برای تجمع مواد کلوئیدیبه شمار می‌رود
منبع : رشد
ابراهیم ندرلو
مدیریت سایت موژ

حل سوالات کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط

با سلام به بازدیدکننگان سایت موژ
با توجه به اینکه یکی از پست های پر بازدید سایت پست کارشناسی ارشد بوده است تصمیم گرفتم نسبت به جمع آوری سوالات کارشناسی ارشد سالهای مختلف در این مجموعه در صفحه مهندسی بهداشت محیط - سایت موژ

ودر صفحه بهداشت محیط زیست - سایت موژ

حل آنها به صورت تشریحی در حد بضاعت خود(که کارشناس بهداشت محیط میباشم) اقدام نمایم ، تاهم جهت آزمون مذکور مهیا شده وهم در این رهگذرنیز اطلاعاتی را جمع آوری ودر اختیار سایر دوستان و بازدید کنندگان گرامی قرار دهم از دوستانی که سوالات امتحان کارشناسی ارشد سالهای اخیر را در دسترس دارند تقاضا میشود تا آنها را به آدرس پست الکترونیکی nad.alta110@gmail.com ارسال نمایند.

ابراهیم ندرلو
مدیریت سایت

عناوین دروس مهندسی بهداشت محیط

دروس مهندسی بهداشت محیط در مقطع کارشناسی
.زبان تخصصی 2واحد
2.کیفیت آب 2واحد
3.آمار حیاتی مقدماتی2 2واحد
4.کامپیوتر وکاربرد آن 2واحد
مدیریت سایت شما می توانید ادامه دورس مهندسی بهداشت محیط را در صفحه مهندسی بهداشت بهداشت محیط سایت موژ بیابید - روی این لینک جهت وارد شدن به سایت مذکور کلیک کنید


ابراهیم ندرلو
مدیریت سایت

دومین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست

The 2nd Conference and Exhibition of Environmental Engineering

مقدمه
سال 1385 اولین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست در تاریخ‌های 11/28 لغایت 85/12/01 با حضور بیش از 1400 نفر از متخصصان، اساتید، دانشجویان و مدیران محیط زیست و دریافت بیش از 1300 عنوان مقاله برگزار شد.
در پی استقبال کم نظیر جامعه علمی و صنعتی کشور، اکنون دومین همایش و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست در تاریخ‌های 11/28 لغایت 86/12/01 در محل دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
امید است با ارایه مقالات پربار، حضور چشمگیر در کارگاه‌ها، همایش و نمایشگاه تخصصی محیط زیست، ما را در راستای پیشبرد اهداف عالی همایش که همانا فرهنگ‌سازی علمی به منظور حفظ و حراست از محیط زیست می‌باشد، یاری نمایید.

محل دبیرخانه دائمی همایش: تهران، خیابان ستارخان، روبروی برق آلستوم، کوچه فیاض، پلاک 65
دفتر همایش: دانشگاه تهران، دانشکده محیط زیست
تلفن: 3 - 44267401 فکس: 44205740
جهت اطلاع ازسایر جزئیات به این لینک مراجعه کنید


ابراهیم ندرلو
مدیر سایت موژ

مجموعه سوالات کمپرسورها و سیستم های هوای فشرده

سوالات تستی سیستم های هوای فشرده
1.اگر یک رله اضافه بار PLC قطع گردید بایستی موتور کنترل شونده PLC را از چه جهت امتحان نمود.
1.اتصال زمین 2.اتصال باز 3.اتصال کوتاه 4.تمامی موارد فوق
2.یاتاقانی که بایستی به طور منظم روغنکاری شود عبارتست از:
1.آستین یاتاقان 2.بلبرینگ 3.هردو مورد الف وب 4.هیچکدام
3.ولتاژ پسماند خیلی بالا ممکن است درون ........... باشد.
1.رگلاتور 2.استاتور 3.مدار تقلیل دهنده 4.یکسو کننده
4.روغنی که بیشتر برای موتور دنده ای بکار برده میشود عبارتست از:
1.روغن 2.گریس 3.موارد 1و2 4.هیچکدام
5.در صورتیکه که بطور مداوم کمپرسور کارکند اشکال احتمالی نیست:
1.تنظیم کننده فشار معیوب است 2.دیاگرام ورگلاتور فشار سوراخ است 3.سوپاپ هواگیری در وضعیت باز گیر کرده است 4.هیچکدام
6. در صورتیکه که کمپرسور روشن نشود اشکال احتمالی نیست:
1.خاموش کن فشار داده نشده است 2.مخزن سوخت خالی میباشد ویا لوله سوخت هوا گرفته است 3.خالی بودن باطری ها ،شل بودن اتصالات سر باطری ها 4.آب رادیاتور کافی نیست
7.تلفات یا پرت هوا در شبکه هوای فشرده عبارتست از:
1.تفاوت بین هوای تولید شده با هوای مصرف شده 2.هوای تولید شده 3.هوای مصرف شده 4. هوای تولید شده به علاوه هوای مصرف شده
8.در خصوص شبکه هوای فشرده کدامیک از موارد مذکور صحیح میباشد:
1.شاخه اصلی شبکه بایستی دارای دو رشته لوله باشد به منظور By Pass 2. شاخه اصلی شبکه بایستی دارای یک رشته لوله باشد 3.مورد 1و2 4.هیچکدام
9.ساده ترین نوع کنترل یک موتور چه نوع است.
1.تاگر سویچ 2.سویچ مغناطیسی 3.سویچ غلطکی 4.رله
10.قبل از تعمیر موتور بایک دستگاه کنترل چه عملی باید انجام شود.
1.برق را قطع کنید 2.سیم ها را بازدید کنید 3.کنترلر ها را تعمیر کنید 4.فیوز را تعویض کنید



پاسخنامه مجموعه سوالات هوای فشرده
ش 1 2 3 4
1 *
2 *
3 *
4 *
5 *
6 *

سوالات تشریحی سیستم های هوای فشرده:
1.کمپرسور را تعریف کرده و انواع آن را بنویسید.
2.اجزاء اصلی یک سیستم پنوماتیک را شرح دهید.
3.مراحل تراکم هوا را توضیح دهید.
4.کمپرسور های دورانی روتس (روتاری) را شرح دهید.
5.فعالیت فیلترها و روغن زن های پنوماتیک به چه منظور است.
6.منابع آلودگی هوای فشرده را توضیح دهید.
7.مراحل خشک کردن هوای فشرده را نام ببرید.
8.محرک های پنوماتیک را شرح داده و انواع آن را بنویسید
9.انواع سیلندرهای پنوماتیک را نام ببرید0
10.موارد لازم در کنترل عملکرد سیلندرهای پنوماتیک را توضیح دهید.
11.مزایا و معایب هوای فشرده را نام ببرید.
12.وظایف شیر کنترل کننده فشار،فشار شکن و سوپاپ های اطمینان چیست.
13.وظایف آبگیر ها را در شبکه هوای فشرده توضیح دهید.
14.روشهای نگهداری کمپرسور ها را توضیح دهید.
15.انواع روغن کمپرسور ها را توضیح داده و ویسکوزیته بالای روغن در هوای سرد چه تاثیری در کمپرسور ها دارد.

ادامه روش Rolin Geronsin JHA- Job Hazard Assessment

روش Rolin Geronsin JHA- Job Hazard Assessment -
این روش نیز ارزیابی ریسک را فرآیند برآورد احتمال وقوع یک رویداد واهمیت یا شدت اثرات زیان آور آن در نظر میگیرند.
این فرآیند علاوه بر ارزیابی ریسک به تیم اجازه میدهد تا کمترین ریسک های موجود در سیستم را درک نمایند واقدامات کنترلی مناسبی را نیز پیشنهاد میکند.
شرح روش
1- تعیین دامنه کاربرد
2- شناسایی اجزای مورد بررسی از طریق بازرسی محیط کار
3- تکمیل فرم JHA که شامل
خطرات ذاتی یا مرتبط با فرآیند
براورد ریسک صدمه وآسیب
فهرست بندی سیستماتیک اقدامات کنترلی مناسب
برآورد ریسک باقیمانده
میباشد
رولین چروسین رویکرد جامعی از ارزیابی ریسک بر اساس خطرات شغلی JHA ارائه نموده است
ابراهیم ندرلو
مدیریت سایت موژ

شیوه صحیح نشستن پشت میز

متخصصان می ‌گویند: بر خلاف تصور ما درست نشستن، مترادف با سیخ نشستن نیست. نشستن با زاویه ی 120 درجه می‌ تواند باعث کاهش کمر درد شود.
یک عمر شنیده بودیم : "بچه راست بشین، صاف بشین، آنقدر قوز نکن!" اما گویا تازه معلوم شده که این توصیه ی مادرانه هم برای کمر و ستون فقرات ما مفید نبوده است.
اگرچه منظور مادر این بوده که قوز نکنیم و روی کتاب ها خم نشویم و هنوز هم پزشکان این توصیه را تایید می‌ کنند، اما به هر حال چیزی که به تازگی محققان اسکاتلندی و کانادایی با استفاده از یک مدل جدید "ام آر آی" نشان داده اند، این است که راست نشستن بیش از حد، فشار غیر ضروری در ناحیه ی کمر ایجاد می کند که خیلی هم به نفع ستون فقرات نیست.
ادامه مطلب را در لیست موضوعی ارگونومی در سایت ایمنی و بهداشت صنعتی - سایت موژ

بیابید
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی - سایت موژ

دومین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE

دومین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE در اسفندماه 1386 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌گردد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE

مراجعه نمایید.
ابراهیم ندرلو
مدیریت سایت موژ

معرفی یک کتاب جدید ایمنی

مهندسی ایمنی: تکنیک ها، اصول، کاربردها
نویسنده :امیرحسین بنی نجاریان
انتشارات پویش اندیشه اصفهان سال 1386
کتاب مذکور به گفته نویسنده دربردارنده ی اطلاعات جامع و کاربردی در زمینه ی ایمنی و قابلیت اطمینان است. این کتاب دارای دوازده فصل می باشد، تقریباً تمام مباحث آن جدید می باشند و توسط انتشارات پویش اندیشه اصفهان به چاپ رسیده است.