مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط
مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط

مکانیسم اندازه گیری در سنسور های PH

-  سنسورPH :

سنسور برای اندازه گیری مستقیم مقادیر PH در محلول های آبی بکار میرود برخی از کاربردهای عمده سنسور مذکور عبارتند از:

اندازه گیری PH در ورودی و خروجی تصفیه خانه های آب و فاضلاب

اندازه گیری PH آبها سطحی(رودخانه ها ، جویبار ها،و دریاچه ها،چاههاو...) بسته به نوع منبع آب خام تصفیه خانه

 PH معیاری از اسیدی یا بازی بودن یک محلول است و عبارتست از:PH=-log(H+)

مقادیرPH  ،به طور معمول با استفاده از یک الکترود شیشه ای ویک الکترود مرجع اندازه گیری میشود.در اینجا الکترود شیشه به عنوان یک مبدل عمل میکند،به طوریکه انرژی شیمیایی (فعالیت یون هیدروژن )را به انرژی الکتریکی (به صورت میلی ولت) تبدیل میکند .واکنش به صورت متقارن صورت میگیرد و مدار الکتریکی با جریان یونها ار محلول مرجع به محلول نمونه بسته میشود

ولتاژ ایجاد شده در اثر جریان یافتن یونها به نوع الکترود مرجع طراحی داخلی الکترود شیشه ، مقدار  PH محلول ودما بستگی خواهد داشت،ولتاژ تولیدی توسط رابطه ی Nernst  بیان میشود:

E=E0 – (2.3 RT/F)*log a[H+]

E=E0 – (gradient)*log a[H+]

با تغییر مقدار PH  به اندازه یک واحد مقادیر EMF که توسط زوج الکترود تولید میشود در دمای 25 درجه سانتی گراد به اندازه 16/59  میلی ولت تغییر میکند .

جهت اطلاعات بیشتر به سایت مهندسی بهداشت محیط موژ مراجعه نمایید

ابراهیم ندرلو

مدیریت سایت موژ

سایت موژ

اتوماسیون در تصفیه خانه های آب

 

در اغلب تصفیه خانه های ایران امور بهره برداری از تصفیه خانه به صورت تجربی و با بهره گیری از آزمایشگاه تصفیه خانه به صورت موردی و یا روزانه انجام میگردد ولی بهره برداری دقیق از تصفیه خانه ها بخصوص تصفیه خانه های آب نیازمند اطلاع دقیق و لحظه به لحظه از مشخصه های کیفی و کمی آب خام ورودی و... در تصفیه خانه میباشد.

ادامه مطلب ...

اصول و روش های کلرزنی آب

مبانی کلرزنی
برای حصول اطمینان از درستی کلرزنی قواعد زیر بایستی رعایت شود:
1 ـ آب مورد گندزدایی، صاف و بدون کدورت باشد.
2 ـ کلر مورد نیاز آب مشخص گردد، نقطه شکست کلر و کلر باقی مانده آزاد حائز اهمیت است.
3 ـ در هر حال زمان تماس حدود یک ساعت برای ازبین بردن زیستوارک‌های حساس در مقابل کلر منظور گردد.
4 ـ حداقل کلر باقیمانده پس از یک ساعت 0.5 میلی گرم در لیتر پیشنهاد می‌شود. این مقدار در بیماری‌های همه گیر‌ روده تا 1 میلی گرم در لیتر نیز توصیه شده است.
5 ـ مقدار کلر مورد نیاز هر نوع آب برابر خواهد بود با مقدار کلری که به آب اضافه می‌شود تا پس از یک ساعت مقدار 0.5 میلی گرم در لیتر کلر باقی مانده داشته باشد.

روش کلرزنی
با توجه به حجم آب مورد گندزدایی و وسعت پروژه، روش کلرزنی تعیین می‌گردد. کلر ممکن است به یکی از اشکال زیر در دسترس باشد:
الف) گازکلر Cl2
ب) کلرامین NH2 Cl و NHCl2
ج) پرکلرین High Test Hypochlorit) H.T.H)
د) دی اکسید کلر Clo2
کلر اولین ماده انتخابی در گندزدایی آب است زیرا ارزان، موثر و کاربرد آن بسیار ساده است. برای جلوگیری از آثار سمی آن توسط دستگاه کلرزنی به آب اضافه می‌شود. ترکیب آمونیاکی کلر نیز برای گندزدایی آب به کار می‌رود لیکن اثر آن کندتر از اثر کلر است. این امر باعث محدودیت استفاده از آن شده است.
پرکلرین یا H.T.H یا هیپوکلریت پر قدرت، یکی از ترکیبات کلسیم است که 70ـ60 درصد کلر دارد. محلول ساخته شده از H.T.H و ترکیبات دیگر کلردار برای گندزدایی آب بکار می‌رود.
ـ پرکلرین Ca(OCL)2 به صورت پودر یا کریستال ریز در بسته هایی با وزن مشخص تهیه و توزیع می‌گردد.
ـ گرد سفید کلر CaOCL2 که کلر قابل استفاده آن 39ـ33.5% است.
ـ محلول هیپوکلریت سدیم Naocl که دارای 5ـ3 و 16ـ10 درصد وزنی کلر قابل استفاده است.
به هر حال علی رغم ترکیبات جانبی کلر با مواد آلی آب و خطرات احتمالی آن برای سلامت هنوز کلر به عنوان یک ماده شیمیایی گندزدا برای بهسازی آب آشامیدنی مورد استفاده است.

روش کلر زنی مخازن آب
کلرینه کردن آب مخازن: ابتدا حجم مخزن را معین نموده، سپس به ازای هر متر مکعب ( 1000لیتر ) آب از 3 تا 5 گرم پـــــــودرپرکلرین استفاده می شود. کلرینه کردن مخازن به روش هــای دستی و مکانیکی انجام می شود که در روش دستی لازم است حتماً پس از اضافه کردن محلول کلر آب مخزن به هم زده شود. بعد از گذشت نیم ساعت در صورت مناسب بودن نتیجه کلرسنجی آب قابل مصرف است. قابل ذکر است که نتیجه کلرسنجی در کلیه ساعات شبانه روز و در نقاط مختلف شبکه لوله کشی باید در حد مطلوب باشد. حد مطلوب آخرین شیر مصرفی شبکه 0.5 تا 1 PPM (قسمت در میلیون)

طرز تهیه و استفاده از محلول کلر مادر
از ترکیب سه قاشق مرباخوری ( ۱۵ گرم ) از پودر پرکلرین۷۰درصد در یک لیتر آب، کلر مادر بدست می آید که باید در یک بطری تیره رنگ یا پوشیده با کاغذ آلومینیوم نگهداری شود. ۳ تا ۷ قطره از این محلول کلرمادر در یک لیتر آب بمدت ۳۰ دقیقه آنرا بهداشتی و قابل شرب می نماید.

نحوه گندزدایی مخازن تعمیر شده و یا جدیدالاحداث
طبق جدول زیر مقدار کلر مورد لزوم محاسبه می گردد:

حجم مخزن به متر مکعب درصد خلوص کلر کلر مورد مصرف به کیلو گرم ساعت ماند کار

100 70 3/4 12

200 70 6/8 12

قبل از گند زدائی، جدار داخلی مخازن با برس سیمی تمیز و شست و شو می گردد و با توجه به حجم مخزن می توان به ازای هر متر مکعب 43 گرم پرکلرین(70 درصد به صورت محلول) آماده نمود. بعد از این مرحله چندین بار با آب مخزن را شستشو می دهیم.

منبع: وب سایت www.water-sys.com

مدیریت سایت موژ

ابراهیم ندرلو

سایت موژ

آب طلای دیگر

برای تهیه یک کیلو گندم هزار لیتر آب نیاز است.
آب تقریبی که به میزان آب استفاده شده درتهیه کالا را شرح می دهد برای هرکیلو گندم درحدود هزار لیتر و برای تهیه یک کیلوگوشت گاو، 15 هزار لیتر و همچنین برای یک شلوار جین 10 هزار و 850 لیتر آب لازم است!
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" آب تنها کالایی است که تقاضا برای آن متاثر از نوسانات اقتصاد کلان از قبیل تورم یا رکود نیست.
تنها 5/2 درصد از آب های جهان آب شیرین است و تنها یک درصد از آب شیرین برای مصرف انسان مناسب است و این درحالی است که 5 هزار نفر به خاطرعدم دسترسی به آب شیرین و سالم جان خود را از دست می دهند.
گزارش ایسکانیوز می افزاید؛ حداقل آب مورد نیاز برای رفع مصارف روزانه یک فرد 19 لیتر است و با بیشترین مصرف کنندگان آب در جهان بخش کشاورزی با 67درصد، صنعتی با 19 درصد و شهری با 9 درصد است.
جالب اینجاست که هرروزه یک تریلیون تن آب به وسیله خورشید بخار می شود، اما کل مقدار آب موجود در روی زمین که درحدود یک میلیارد و 400 میلیون کیلومتر مربع است به صورت مقدار ثابت باقی می ماند. اما باید با تاسف هشدارداد که از سال 1970 تاکنون تامین آب درحدود 4درصد کاهش داشته که به عواملی همچون رشد جمعیت، افزایش 700 درصدی مصرف آب جهان و... دارد.
طبق پیش بینی های صورت گرفته در 20 سال آینده میانگین آب به ازای هر نفر درجهان به یک سوم کاهش خواهد یافت و ممکن است در قرن آینده هفت میلیارد نفر از 60 کشور جهان با کمبود شدید ذخایر آب مواجه شوند. براساس برآورد شورای جهانی آب، سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری لازم است تا آب شرب مورد نیاز جهان در سال 2015 میلادی تضمین شده از این رو باید منتظر بود تا در آینده ای نه چندان دور آب به عنوان طلای آبی رنگ درعرصه های بین المللی جایگزین نفت شود. برای به وجود آمدن فرصت های مناسب سرمایه گذاری دربخش آب به خصوص آب آشامیدنی از اواخر دهه 90 به بعد بورس سهام آب در برخی از بورس های دنیا شکل گرفت.
گزارش ایسکانیوز می افزاید؛ برگشت سرمایه سالانه بزرگترین شاخص سهام آب به رقم خیره کننده 35 الی 40 درصد در 4 سال اخیر رسید، درحالی که برگشت سرمایه نفت درهمین مدت 29 درصد بوده است.
کشورهای درحال توسعه نیاز به سرمایه گذاری 465 میلیون دلاری جهت تعمیر و توسعه تاسیسات زیربنایی و امریکا یک میلیارد دلار برای بهبود تاسیسات زیربنایی آب شرب نیازدارد. این درحالی است که در ایران خصوصی سازی شرکت های آب و فاضلاب به دلیل زیان ده بودن با مشکلات فراوانی همراه است و واگذاری این شرکت ها در اولویت وزارت نیرو و دولت قرارندارد. مجید نامجو مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درخصوص واگذاری شرکت های زیرمجموعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به بخش خصوصی گفته بود: یکی از اساسی ترین بحث های کشور پرداختن به موضوع پیاده سازی اصل44 قانون اساسی است. برای عرضه سهام شرکتی دربورس، آن شرکت باید سه سال متوالی سود ده بوده و به شفاف سازی حساب های خود در سازمان بورس بپردازد .
نامجو اظهارداشت: باید انگیزه ای برای بخش خصوصی ایجاد کرد تا آماده واگذاری شوند و این درحالی است که ضرر دهی شرکت های آب و فاضلاب یکی از موانع موجود بر سر راه خصوصی سازی و عمده ضرر دهی شرکت های آبفا اعمال تعرفه های تکلیفی است.
یکی از راه حل های این معضل این است که دولت ما به التفاوتی را برای پوشش زیان های ناشی از تعرفه های تکلیفی به خریدار خصوصی شرکت های زیان ده اختصاص دهد به نحوی که وقتی بخش خصوصی به جای دولت درمسند ریاست بر این شرکت ها می نشیند بتواند به سمتی برود که هزینه خود را کاهش داده وبه نوعی سود ده محسوب شود.
خبر از سایت خبری وزارت نیرو
ابراهیم ندرلو

مدیریت سایت موژ

سایت موژ

قانون کار

تاریخ تصویب: 1369/08/29
قانون کار که در تاریخ 1368/7/2 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و موادی از آن مورد
اختلاف مجلس و شورای نگهبان قرارگرفته و در جلسات متعدد محمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و با
اصلاح موارد اختلافی و حسب ضرورت پس از کسب مجوز از مقام معظم رهبری با اصلاح و تتمیم
موادی دیگر، مشتمل بر دویست و سه ماده و یکصد و بیست و یک تبصره در تاریخ بیست و نهم آبان
یکهزار و سیصد و شصت و نه به تصویب نهائی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و طی نامه شماره
/267/8840ق مورخ 1369/10/9 مجمع به ریاست جمهوری واصل شده به پیوست جهت اجراء ابلاغ می
گردد0رئیس جمهور- اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه مطلب ...

پاسخ سوالات بازدید کنندگان گرامی

چندی پیش یکی از بازدید کنندگان دو سوال در خصوص آزمون کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط نمود که کل مطلب ایشان به همراه پاسخ درج میگردد:

ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه زحمتکشان سایت
در سوالات کنکور86 کارشناسی ارشد ، دو سوال خیلی ذهن مرا مشغول کرده ، خواهشمندم در صورت امکان حل صحیح آنها را به من یاد بدهید . ممنوم
سوال 7 – مخزنی به ابعاد 3 متر و کاملا پر از آب مفروض است . این مخزن حداکثر با چه شتاب ثابت افقی بر حسب متر بر مجذور ثانیه حرکت نماید تا پس از توقف 1 متر آب در آن باقی بماند ؟
الف ) 5 ب ) 10 ج ) 15 د ) 20

حل: میدانیم که

سوال 27 - در یک آزمایش قلیائیت آب ، قلیائیت فنل فتالئین برابر 200 میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم و قلیائیت کل برابر 400 میلی گرم در لیتر بر حسب کربنات کلسیم اندازه گیری شده است . عامل قلیائیت و غلظت آن بر حسب میلی گرم در لیتر کدام است ؟
الف ) کربنات ، 240 ب ) بیکربنات ، 487
ج ) کربنات ، 400 د ) بیکربنات ، 400
حل : دوست عزیز اگرقلیائیت فنل فتالئین کوچکتر ویا مساوی قلیائیت متیل اورانژ باشد قلیائیت مربوط به کربنات فرض میشود پس عامل قلیائیت کربنات بوده و غلظت آن برابراست با دوبرابر قلیائیت فنل فتالئین که می شود 400 پس به نظر من گزینه جیم درست است.
ابراهیم ندرلو

مدیریت سایت موژ

سایت موژ

160 نکته در مدیریت : توصیه‌هایی برای مدیران و سرپرستان

یکی از ویژگی‌های دوران معاصر، سرعت و شتابی است که زندگی و کار به خود گرفته است. براساس ویژگی‌های این دوره، حتی ادبیات، روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی نیز تغییراتی کرده ‌است. به عبارت دیگر در حوزه داستان‌نویسی، پس از رمان‌های چند جلدی دهه‌های نخست قرن بیستم، شاهد ظهور داستان‌های مینی مالیستی و کوتاه هستیم، در حوزه روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی هم، خبرنویسی و ارائه اطلاعات با کمترین حجم و بیشترین اطلاعات از پیامدهای روزگار معاصر است. در این ارتباط، 160 نکته کاربردی و اجرایی در مدیریت را برای مطالعه مدیران، سرپرستان و کلیه افرادی که به طور مستقیم با انسانها سروکار دارند، ارائه کرده‌ایم که می‌تواند چکیده دهها کتاب و اثر علمی مدیریتی در این خصوص باشد.
منبع : روزنامه همشهری،‌ شنبه 24 اردیبهشت 1384، سال سیزدهم، شماره 3697، صفحه 11 و یکشنبه 25 اردیبهشت 1384، سال سیزدهم، شماره 3698، صفحه 15
با تشکر از دوست عزیزمان آقای علی طاهری که مطلب فوق را برای ما ارسال نمودند
ابراهیم ندرلو
مدیریت سایت موژ ادامه مطلب ...